Marokko

12 augustus 2016 - Liempde, Nederland

Marokko

Vanaf Dakar naar Casablanca is ongeveer 4 uurtjes. Die vliegen zo voorbij. Echter de paspoort controle in Marokko is een totale ramp. Zit daar een of andere marokkaan die het veel te hoog in zijn bol heeft. En voor zijn plezier zolang mogelijk doet over het controleren van je paspoort. Als er dan 3 vliegtuigen tegelijkertijd landen en er moeten dus zo’n duizend toeristen door die poortjes dan begrijp je de frustratie. Niemand komt op het geweldige idee om een paar man meer in te zetten om zo de doorstroming wat beter te maken. Nee het lijkt wel of ze er expres nog langer over willen doen. Om hun moment van glorie te vieren. Wat een irritante sukkels. Het is dus alweer 23.30 als we door de douane zijn. Nu weer even naar het autoverhuurbedrijf. Auto ophalen en naar hotel vlak bij het vliegveld. Uiteindelijk rond 1.00 uur ligt de hele familie van der Heijden in Marokko te slapen. Het 51e land dat onze kinderen bezoeken.

Als we de volgende dag onderweg zijn naar Ouarzazate krijgen we de volgende tegenslag. Bij een tol station haalt een motor ons in net voor de slagboom. Als hij deze gepasseerd is valt de boom direct naar beneden. Boven op onze huurauto……….. Gelukkig niet veel schade. Dat schilderen we wel een beetje bij. Wel weer gezeik omdat die marokkanen niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor die slagboom, dit wou ik natuurlijk wel voor mijn verzekering. Niemand thuis. We hebben besloten om met name onze tijd te besteden in de atlas en in de woestijn. Kost wel een dag rijden van Casablanca naar Marakesch en daana door naar ouarzazate. Prachtige route door de hoge atlas. Fantastische uitzichten. Marokko is echt prachtig. Met onze laatste druppel bezine bereiken we het stadje.
We slapen in een prachtig hotel. Lekker eten, zwembad etc. Alles wat vakantie ontspannen maakt. Even een dagje rust dat hebben we wel verdiend. Heel veel is hier toch niet te doen dus relaxen maar. Iedereen is toch wel moe van het heen en weer gesleur de afgelopen 10 dagen. Wel bezoeken we hier nog Aid Ben Hadou. Een kashba prachtig gelegen tussen de bergen. Magisch gezicht. Hangt hier trouwens nog een poster van een trailrun die hier vorige week gehouden is. Jammer net te laat anders hadden we wel meegedaan. Die poster bracht Peter wel nog op idee. Op zijn bucketlist staat de marathon des sables nog. Hier komen we in een later blog nog wel eens op terug!!!!

Van Oarzazate rijden we door de dades vallei naar ………. Na wat zoeken bereiken we ons guesthouse. Een prachtige plek met super vriendelijke mensen. We boeken gelijk een tour om met kamelen te gaan rijden door de sahara. Dit kunnen we gleijk al vanmiddag gaan doen.
En het was zeker speciaal zo op een kameel door die zandduinen rijden. We waanden ons echte nomaden. Na 1,5 uur natuurlijk wel weer gezeur over fooien etc maar daar moet je hier maar wat doorheen prikken. Een leuke trip die we iedereen zouden aanraden. Vanaf Ouarzazate naar de ….. Kloof. Prachtig om te zien. Vlakbij ligt nog een kloof die we ook nog bezoeken voordat we naar Fez rijden. Het rijden hier in Marokko is echt een wereld van verschil met Senegal. Alles is goed georganiseerd. Prima wegen. Het huren van een auto kan ik iedereen hier aanraden.
In Fez verblijven we in een authentieke de oude binnenstad. Echt een aanrader. Het valt reuze mee met het getrek en gedoe wat we eigenlijk verwacht hadden. Je kunt hier prima een dagje rondwandelen en dwalen door de steegjes, je waant je weer 50 jaar terug in de tijd. Marokko is ons zeer goed bevallen en zeker met de marathon des sables in mijn achterhoofd vermoed ik dat ik hier spoedig terug zal komen.

1. Folkert:
    12 augustus 2016
    Marokko is dus duidelijk beter ontwikkeld dan Senegal en waarschijnlijk ook netter en schoner, maar minder avontuurlijk denk ik.
  2. Nelly Rini Raijmakers:
    14 augustus 2016
    Geniet van de vakantie hier is het nog steeds wisselvallig.
    Fijn dat het jullie goed bevalt in Marokko nog een fijne vakantie
    Groetjes Nelly Rini Raijmakers
  3. Ellen:
    15 augustus 2016
    Goeie reis en laat die verhalen maar komen....
    Groetjes,
    Ellen