AOW, kinderbijslag, belasting, GBA etc.

17 oktober 2014 - Liempde, Nederland

Door: Peter

AOW opbouw - minder dan 8 maanden uitgeschreven GBa geen consequenties.

Kinderbijslag - minder dan 12 maanden in buitenland geen invloed, met terugwerkende kracht alsnog te krijgen.

Gemeentelijke basis administratie - langer dan 8 maanden buitenland verplicht uitschrijven.

Ziektekosten verzekering - pas opzegbaar als je 12 maanden in het buitenland verblijft en dan nog niet met als reden toerisme.

Reisverzekering 365 dagen doorlopend: Ohra en FBTO.

Wereldtickets - 12 maanden geldig. Let op je kunt deze wel vroeg boeken maar dan moet je de laatste vluchten zeker verzetten. Voor ons was het mogelijk om 1 jaar min 1 dag de tickets in te boeken. Sommige maatschappijen houden een termijn aan van 11 maanden waarin je de tickets in kunt boeken. Met name rond de vakantie periode kan dit wat gevaarlijk zijn om het risico te nemen.

Vaccinaties - 7 maanden van te voren mee beginnen (met name voor Hep A en B).

Belasting - belastingplichtig in Nederland als je economisch gebonden bent. Wij blijven dit omdat we geen geld gaan verdienen tijdens onze reis. Ons salaris zal doorbetaald worden en Peter blijft ingeschreven in Nederland.

Indien ik nog meer belangrijke data tegen kom de komende maanden zal ik deze hier kenbaar maken.