En dan gaat het beginnen.

22 december 2014 - Liempde, Nederland

Door Peter (en een klein beetje door Martine)

En dan is het zover. We zijn onderweg.  Wat een werk om je hele leven achter je te laten en voor 8 maanden  een nieuwe omgeving te krijgen. De laatste weken hebben we echt enorm veel losse eindjes weggewerkt. Met name voor mij wat betreft de praktijk. Zaken zijn overgedragen aan Renee of aan Joost, afhankelijk van welke locatie. Pas nu ondek je hoeveel er in je hoofd zit en nergens op papier staat. Maar goed dat het tegenwoordig gemakkelijk is om vanuit de hele wereld contact te houden met elkaar.

Ook zijn er zaken die pas op het eind geregeld kunnen worden. Auto’s schorsen, uit de verzekering en stallen.  Uitschrijven bij de gemeente. Definitief pakken van spullen en afscheid nemen van vrienden en kennissen, iets wat soms wel tot een  uur of zes in de ochtend duurt………. Afscheid nemen is ook zooooo moeilijk.

Maar goed, zaterdag hebben we nog hele huis aan kant gemaakt voor Suus en Evy die  er zolang in komen wonen als wij weg zijn. Deze klus was toch groter dan we voorzien hadden, zeker omdat we voor hun een paar kamers helemaal leeg hebben gemaakt.

Maar toch, na het laatste bakkie koffie zijn we vrijdag om 16.00 naar Den Bosch gebracht door Henry. De kinderen waren gelukkig al de hele dag weg met opa en oma naar Beeld en Geluid, in Hilversum, zodat we lekker alleen de laatste zaken konden afronden.  Even op schiphol langs de Burgerking, en met de shuttlebus naar Ibis hotel waar we onze laatste nacht in Nederland slapen samen met opa en oma die ons perse willen komen uitzwaaien.

Zaterdag 21 december om 5.15 inchecken en dan nog een laatste afscheid. Josine heeft maar gelijk de hele nacht doorgehaald om om 6 uur op Schiphol te komen. Stefan was gelukkig ook nog net op tijd. Na afscheid genomen te hebben van iedereen , gelukkig niet te emotioneel, vertrokken we om 7.45 precies met Iberia vanaf Schiphol naar Madrid.over enkele ogenblikken "airborn"

Voor de kinderen was het leuk om weer eens in een vliegtuig te zitten. Ze keken er echt naar uit. Echter wat bleek, dit duurde ongeveer 20 minuten. Toen kwam de onvermijdelijke vraag van Nolan: “zijn we er al bijna”. Nou nee, het duurt nog ongeveer 14 uur! Maar een beetje Ipodten (of hoe je dat ook schrijft), wat snoepjes en noten later waren we toch mooi vroeg in Madrid wat zeer goed uitkwam want zo zaten we iets ruimer in onze overstaptijd.

Om 12.15 ging de aansluitende vlucht naar Rio de Janeiro. Half uurtje te laat, maar ach, wie maalt daar nu om als je 8 maanden de tijd hebt. Dit gedeelte van de reis was uiteraard een grotere beproeving, de paar uurtjes naar Madrid waren slechts een    oefening. helder vliegweerWat stickers, een paar (functionele) cadeautjes voor onderweg en wat lekkers doet wonderen. Een van de cadeaus voor onderweg was voor ons ook nog een verrassing, Sylvia en Jeroen kwamen dit brengen daags voor ons vertrek. " Pas open maken in het vliegtuig, he?" werd ons op het hart gedrukt. Het bleek een boekje te zijn waarin velen iets leuks, liefs of grappigs hadden geschreven. Sommigen hadden er zelfs hele knutselwerken van gemaakt. Met stijgende verbazing hebben we bladzij na bladzij gelezen en we zijn er eigenlijk best van onder de indruk! Bij deze iedereen superbedankt voor dit bijzondere geschenk, we zullen er nog regelmatig in kijken..Het boekje

De vlucht zijn we verder redelijk doorgekomen, op wat kleine ongemakken na, die plankjes waar je je eten op moet zetten zijn ook zo irritant klein (he nolan...), en die kotszakjes liggen er ook niet voor niets.

Eenmaal op het vliegveld in Rio de Janeiro bleek een van onze tassen nog in Madrid te staan.... Als het goed is komt de tas vanavond bij ons appartement aan. We hebben een leuk appartement, de eerste Havaianas zijn al gescoord, we zitten op een steenworp afstand van Copacabana Beach. Wij gaan hier onze jetlag eens rustig verwerken, kan slechter toch?

1. Josine:
    22 december 2014
    o yes yes yes jullie zijn er!!!
    Wat goed.. Geniet ervan..
    Kusjes
  2. Ankie:
    22 december 2014
    Geweldig de eerste vlucht van vele zit erop en het grote avontuur is begonnen!
    Veel plezier en geniet van al het moois dat jullie ongetwijfeld zullen zien!
    Groetjes,
    Johan en Ankie
  3. Monique:
    22 december 2014
    Wat onwijs stoer is dit, en erg leuk om jullie verhalen zo te lezen.
  4. Tracy:
    veel plezier!!!
  5. Mariska:
    22 december 2014
    Het begin is gemaakt! Genieten!!
  6. Ingrid:
    22 december 2014
    Leuk joh! Eindelijk begonnen! Veel plezier, geniet ervan.
  7. Caroline en Joost:
    22 december 2014
    Wat leuk om jullie verhalen mee te kunnen lezen! Heel veel plezier!

Groetjes Joost en Caroline
  8. Nelly Rini Raijmakers:
    22 december 2014
    Hallo Martine Peter en Kinders.

Fijn dat jullie een goede vlucht hebben gehad en het voornaamste is dat jullie goed aangekomen zijn in Rio de Janeiro die tas komt wel weer terecht het eerste begin is gemaakt en dus is er al heel veel gebeurd.
    Ga er fijn van genieten het weer in Nederland is echt somber dus geniet maar dubbel van het mooie weer daar.
    Fijne Kerstdagen en een mooie fijne tijd in Rio ede Janeiro

Groetjes
    Nelly Rini Raijmakers
  9. Thea en Leo van Nunen:
    22 december 2014
    Van der Heijden clan, het begin is gemaakt. Ga genieten van alle indrukken die jullie op gaan doen. Laat de droom die jullie koesteren nu werkelijk uit laten komen. Houd ons op de hoogte, dan genieten wij met jullie mee. Veel succes!
  10. Hans, Angela & Nikki:
    22 december 2014
    Fijn om te lezen dat jullie de eerste vlucht goed zijn doorgekomen, geniet van een zonnige kerst!
    Groetjes
  11. Fam van oorschot:
    22 december 2014
    Heel fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie het boeke leuk vinden ,geniet ervan groetjes Sam luuk Jeroen en silvia
  12. Fam van oorschot:
    22 december 2014
    Geniet ervan en veel plezier en steek er eentje van mij op
  13. Elly van rijswijk:
    23 december 2014
    Heel veel plezier en geluk met jullie avontuur!!!

Groeten Elly
  14. Yvonne:
    23 december 2014
    Wauw en nu lekker genieten van de easy going cultuur met zijn prachtige strand! De Suikerberg, het christus beeld en het gezellige trammetje erheen. Have fun!
  15. Eugene en Ineke:
    23 december 2014
    Leuk om zo jullie reis bij te kunnen houden. Geniet van alle indrukken die jullie de komende maanden op gaan doen!
  16. Peter en altine:
    23 december 2014
    geen vervelende plek voor kerst ! veel plezier en goede feestdagen gewenst!
  17. Manon Pel:
    23 december 2014
    Onovertroffen indrukken, onbetaalbare belevenissen... We hopen dat jullie ze allemaal opdoen en meemaken. Dank voor jullie blog, we zijn weer helemaal op de hoogte! Geniet ervan op dat ongetwijfeld idioot zonnige strand. Dan blijven wij gewoon hier binnen zitten terwijl de regen uit donkergrijze wolken naar beneden valt. Knuffel van Pien aan Java!
  18. Coen en Lissy Braken:
    23 december 2014
    Wat leuk om jullie reisverslag te kunnen lezen. Geniet van al dit moois. Alvast gezellige en vooral zonnige kerstdagen. Nolan, een high five van Tijn
  19. Ellen:
    23 december 2014
    Ik ben echt STIK jaloers op jullie avontuur.
    Stuur wat zonnestraaltjes deze kant op.....al in geen daaaaagen zon gezien ;-(
    Geniet van elkaar en van al het moois van komen gaat.
    Groetjes,
  20. Tikva:
    23 december 2014
    Leuk vooral en ben benieuwd naar de rest!
  21. Pieter peggy jurre en melle:
    24 december 2014
    Wat fijn dat jullie er zijn. ... En dat alles goed gegaan in..... geniet ervan!
  22. Nicole:
    26 december 2014
    Hallo allemaal,
    Hele fijne feestdagen en fijn dat de eerste lange vliegreis goed is gegaan.
    Liefs van ons!!
  23. Fam. Born (Suus):
    27 december 2014
    Geweldig om jullie verhalen te gaan volgen! Hier is de derde kerstdag een witte geworden ⛄️⛄️Jullie zitten er warmer bij ☀️
    Laat de foto's maar doorkomen we zijn nieuwsgierig
  24. Ans van Helden:
    28 december 2014
    Wat moet dat een heerlijk gevoel geven, na zoveel voorbereidingen en stretch , jullie droomreis is begonnen.
    En dat met een heerlijke temperatuur, beter dan hier, het
    is ineens winter, ook in liempd, dus ga ervan genieten!