Iruya (Argentinie)- Tupiza (Bolivia) 11-1-15 tot 15-1-2015

17 januari 2015 - Iruya, Argentinië

We vertokken om 10.45 vanuit Salta met een goeie bus naar Huamahuaca in Noord Argentinie. Ritje van 4,5 uur. Daarna gewisseld naar een andere bus die ons in ongeveer 3,5 uur naar Iruya brengt.

Door Java:

Na de bus die erg comfortabel reed zijn we in een heel ander soort bus terechtgekomen wat ik een oude roestbak noem. de oude roestbak wiebelde en zat lang niet zo comfortabel als de vorige bus.DSCN1501 Ook de wegen waren echt zooooo slecht je kon nauwelijks slapen wij zelf zaten bij een hoop toeristen er waren veel jongeren bij de  meeste droegen van die losse flodderbroeken met printjes erop en hadden grote rugzakken bij zich (wat volgens hun in de mode is). Toen we aankwamen in Iruya regende het met bakken uit de hemel niet echt een leuke aankomst dus. Het was al laat dus we moesten zo snel mogelijk een hotel vinden gelukkig zagen we een mevrouw die kamers verhuurden we vroegen of er plaats was en gingen op pad. Jeetje wat was dat zwaar met al die koffers en rugzakken een steile en slechte weg opsjouwen. Toen we er eindelijk waren was papa nat van het zweet zo zwaar was het dus. Daarna was nog even het geruzie over wie in welk bed ging (eigelijk net zoals altijd dus) en daarna viel iedereen in een diepe diepe slaap. de volgende morgen waren papa en mama al wakker toen ik wakker werd ze hadden slecht geslapen ik zelf had behoorlijk goed geslapen wat niet raar was want ik slaap eigenlijk altijd goed. Toen iedereen wakker was gingen we ontbijten wel een goed ontbijt al zeg ik het zelf en daarna leren dan pauze en weer leren. En dat was het wel zo’n beetje.

De volgende morgen gingen we het stadje verkennen. Het was erg  druk want al die toeristen die gister bij ons in de bus hadden gezeten waren heel toevallig ook het stadje aan het verkennen. Oke ik zal verdergaan we waren dus het stadje aan het verkennen zoals jullie al weten en we liepen en liepen zoooooo saai.

Toen we een reisbureautje tegen kwamen liep papa naar binnen en zei ik ga eventjes kijken of we een wandeltocht kunnen boeken en daar zaten we dan een uur in dat stomme reisbureautje toen kregen de jongens er genoeg van naar tien minuten te hebben geruzied stuurde papa ze eindelijk naar buiten naar nog tijdje wachten gingen we verder we gingen kijken waar we konden eten het was al half zeven dus we wisten bijna zeker dat er wel restaurantjes open waren maar we hadden het mis!!!!!!!!!!

De restaurantjes gingen helaas pas om acht uur open na een halfuur te hebben gewacht gingen we eindelijk eten het was gelukkig wel lekker daarna gingen we met een volle buik terug naar het appartement de dagen daarna waren niet echt interessant we moesten alleen maar leren, leren en nog eens leren.

En dat was Iruya wel zo’n beetje nu gaan jullie met iemand anders mee op reis door bolivia . xxxxx java

Aanvulling Martine:

Iruya ligt als het ware tegen de bergen aan gebouwd, waar een rivier door heen stroomt. Op het moment dat wij er waren stond rivier zowat droog, met hier en daar een modderstroompje. De wegen in Iruya zijn of van een bruin/rode klei, of van een soort grote kasseien. Tel er bij op dat onze slaapplek natuurlijk net helemaal boven in het dorpje ligt en je dat stuk te voet moet af leggen (met twee loodzware roltassen en de overige 6 rugzakken ) en je krijgt een aardig beeld. Het was dus inderdaad een hele tour de force, met name voor Peter! Poeh, hij is toch echt sterk…

We werden naar boven vergezeld door onze “ huisbaas” een lief Argentijns vrouwtje van middelbare leeftijd, op verrassend hippe sneakers. Het is namelijk normaal dat wanneer de toeristen, vooral jonge backpackers, uit de bus stappen in Iruya, er locals staan om ze slaapplekken aan te bieden.  Wij hadden meteen een goed gevoel onze “ ronselaar” dus we besloten met haar mee te gaan. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik, telkens als we een nieuwe accommodatie gaan bekijken om te overnachten, even in mezelf tot drie tel en een schietgebedje doe (“please laat het in ieder geval schoon zijn”). Maar gelukkig was het boven verwachting!

Onze woonruimte was bij uitstek geschikt om eens flink aan school te werken, we hadden een eigen appartementje, met een slaapkamer voor ons 5en een behoorlijke keuken met tafel en een badkamertje met een “douche”. Stekker in het stopcontact, dan kan de “boiler” het water verwarmen in ongeveer tien minuten en dan kun je tien minuten douchen onder een half straaltje water. Delen door 5, toch twee hele minuten per persoon! Het hoeft niet altijd lang te duren. Hoe dan ook, afgezien van de douche was ik heel erg tevreden over deze ruimte, we besloten dan ook drie tot vier nachten te blijven. Om wat uit te rusten, want onderweg zijn is best uitputtend, ook door alle indrukken die je te verwerken hebt. Dat onze kinderen eens flink aan school konden werken was ook erg gunstig. Dit doen ze trouwens behoorlijk goed. Het is wonderbaarlijk wat ze voor stickers en wat ipod tijd kunnen doen…

Voor alles wat we wilden doen, eten, boodschappen doen, geld wisselen, etc., moesten we natuurlijk over die kasseien naar beneden. Op weg naar beneden kom je natuurlijk veel lokale bevolking tegen, die je onderweg vriendelijk gedag zeggen of iets liefs zeggen tegen onze kinderen.DSCN1533 Want opvallen, dat deden ze hier zeker. Voor zover wij weten waren ze nagenoeg de enige kinderen onder de toeristen. Ook de jonge Argentijnse backpackers, eigenlijk de enige toeristen hier, het namelijk  is zomervakantie in Argentinië, stonden vaak vertederd naar ze te kijken. Het ziet er denk ik ook best aandoenlijk uit, zeker natuurlijk de kleinste met zo’n grote rugzak op.

Verder zie je hier ook ontzettend veel honden, onduidelijk of het zwerfhonden zijn (zien ze doorgaans te goed voor uit), maar wel alleen op stap. De mensen zijn hier zowel traditioneel als hedendaags aangekleed, soms een combinatie van beide. Kleine kinderen worden meegedragen een doek op de rug. Ik vind het persoonlijk redelijk komisch als een traditioneel gekleed vrouwtje van een jaar of zestig een mobiele telefoon uit haar schort vist die zojuist afgaat.

We hebben onze tijd in Iruya niet veel ondernomen, een keer een wandeling gemaakt naar het uitzicht punt, een wandeling gemaakt door de drooggevallen rivierbedding tussen prachtige rotsformaties, rondgestruind in het dorp en gewerkt aan school zoals gezegd. DSCN1574Toen kwam de dag van ons vertrek, weer met zo’n oude bus, weer in de eerste instantie over dezelfde weg terug, dus Primatour in de aanslag. In deze bus werd eerst de bagage van alle passagiers opgestapeld, dan mocht je er zelf in. Nolan en Loris zaten natuurlijk net achter deze wankelende toren van tassen, maar gelukkig werd de boel goed in de gaten gehouden en zo nodig, recht gelegd. Helaas hield Java, ondanks de Primatour, het maar nauwelijks vol, dus werd het tijd om iets anders te proberen: coca bladeren. In deze regio maken ze er thee van, of ze halen van de blaadjes de takjes/puntjes en vervolgens moet je een aantal blaadjes aan de binnenkant van je wang doen. Het schijnt te helpen bij misselijkheid en hoogteziekte, dus gokten we het erop. Het was zowaar een tovermiddel, het hielp vrijwel direct.

Na deze bustocht kwamen we, na een wandeling, aan bij de grens van Bolivia en dat betekende wachten, wachten, wachten. Gelukkig was er veel te zien, mensen in allerlei kleurrijke kleding met mooie hoofddeksels enz. Na het invullen van wat formulieren kregen we eindelijk de stempels in onze paspoorten. Nu kwam deel 2 van de reis, een taxi zoeken die ons naar Tupiza zal brengen, ongeveer een uur rijden. Maar eerst: geld wisselen. Helaas een noodzakelijk kwaad, om van A naar B te kunnen, want je weet gewoon dat je waarschijnlijk een slechte wisselkoers zal hebben, zeker in zo’n grensplaats. Oké, taxi zoeken. Verschillende taxi’s staande gehouden en prijs gevraagd, we schrokken er toch wel van. Die viel toch wel een keer of 5 hoger uit dan we hadden gedacht. Navraag leerde ons dat we naar het busstation en de taxicentrale moesten wandelen, daar zouden we meer geluk moeten hebben. Dus, weer die bagage mee, drie enigszins vermoeide, ruziënde kinderen mee sleuren, dat zijn soms de mindere momenten van het reizen. We hadden de juiste plek gevonden, algauw stond er een heetgebakerd, Boliviaans  meneertje aan mijn tas te trekken, hij had voor ons een taxi. Fijn, een grote taxi, twee achterbanken, ruim voldoende plek voor de bagage achterin. Wij waren er klaar voor, de kinderen waren er helemaal klaar voor/mee, dus gaan met die banaan. Niet dus, er waren nog twee plaatsen over, die moesten natuurlijk ook gevuld worden. Dus weg was onze chauffeur en begon het roepen buiten weer “Tupiza, dos!”. Na een kwartier, of 20 minuten of misschien wel maar 5 minuten (tijd wordt een heel abstract begrip tijdens het reizen, want wachten moet je toch), was 1 van de twee zitplaatsen bezet. Met luid getoeter vertrok onze taxi. Nog wat meer toeteren, onderweg een laatste passagier oppikken en we waren weg. ‘”Best of Latin Music”, volume 28, raam wagenwijd open en de airco voluit aan en onze chauffeur was in zijn element. Ondertussen zaten onze kinderen alle drie met een muts op, handen over hun oren, donsjack dichtgeritst (want het was beslist niet warm) het laatste uur uit. Eerlijk is eerlijk, het was beslist een ‘uitdaging’, er zijn dagen waarop we minder hoeven te mopperen. Maar goed, de rit toch overleefd, nog een klein stukje wandelen en we waren bij ons hotel. Inmiddels scheelt het vijf uur met Nederland. Een matige lasagne en idem pizza eten en dan naar bed.

De volgende dag was iedereen weer boven Jan. Een zwembad, weer wifi dat doet wonderen. Dus, mail controleren, facetimen, een beetjes zwemmen en Tupiza verkennen, dat stond op het programma.

Verder boekten we een paardrijtocht voor de volgende dag, ik en de jongens 3 uur en Java en Peter  een vijf uur durende tocht. Java was uiteraard in de zevende hemel, die wilde dit al tijden.In de middag zijn we naar een uitzichtpunt gelopen boven op een berg. Een supersteile klim. Martine, Loris en Java hebben het laatste stukje maar niet meer meegedaan. Nolan en Peter konden het toch niet laten om helemaal naar de top te klimmen. De lucht trok al dicht en het weer hier kan zo veranderen dus voorzichtigheid is wel geboden. ’s Avonds nog even gegeten, in geen tijden zulk lekker eten gehad, dus iedereen stampte zich zelf helemaal vol, nog eventjes chillen en dan naar bed.

De volgende dag was het dan zover, we gingen paardrijden. Iedereen een eigen paard dus ook Loris, Nolan en Java op zo’n grote knol. Ze zijn hier niet echt ingericht op kindertoerisme in Bolivia. Bij de start krijgen we allemaal een cowboy hoed opgezet en rijden met die kip. In Nederland mag je nog niet rondrijden in de manege zonder cap maar hier is een cowboyhoed voldoende, zelfs al rijdt je omhoog en omlaag door de bergen over slechte paadjes. DSCN1672De omgeving waarin je rijdt is echt ongelooflijk. Door een landschap vol met cactussen, rotsen, bergen en kloven. Een ongelooflijke trip. Java heeft de dag van haar leven gehad. Hier kan echt niets tegenop. Ik denk dat de foto’s genoeg zeggen. Super cool om met die kleine kinderen door een wildwest film te rijden.

Na afloop is iedereen dan ook hartstikke moe. Gelukkig zitten we de komende 4 dagen in een Landcruiser en gaan we zuid-west Bolivia verder verkennen, hopelijk gaat het goed met de hoogte want we zullen boven de 5000m komen.

1. Tikva:
    18 januari 2015
    Haha zo grappig om eerst het bovenste stukje te lezen en dan jullie eigen verhaal eronder. Leuk om te zien hoe kinderen het reizen ervaren.
  2. Ankie:
    18 januari 2015
    Wat kun jij goed vertellen, Java! Leuk om over jullie ervarungen te lezen! En wat gaaf die foto's. Groetjes
  3. Fam. Born (Suus):
    18 januari 2015
    Fijn Java dat je nu eindelijk iets hebt gevonden wat helpt tegen die rot misselijkheid tijdens het reizen. Wel zo handig als je op wereld reis bent ..... toch!! Die foto' s zien er ook weer super uit en Martine als ik zo lees dat die vrouw haar mobiel pakt zie ik het bijna voor me inderdaad grappig, dat de moderne techniek doorkomt. Groetjes van ons allemaal
  4. Petra, Bart en Iris:
    Hoi allemaal.
    Superleuk om jullie verhalen te lezen en super al die foto's.
    Durf helaas geen paard te rijden maar zou het bijna gaan overwegen.
    Geweldig, geld wisselen, vond ik altijd één van die voorpret dingen die bij vakantie hoorde, pure nostalgie;)
    Heel veel plezier in/van de landcruiser
  5. Thea en Leo van Nunen:
    18 januari 2015
    Van der Heijden clan, wat moet het voor jullie toch allemaal een groot avontuur zijn. Jullie verhalen zijn mooi, we genieten ervan en merken ook dat jullie toch ook gewoon grote en kleine mensjes blijven, met ieders persoonlijke eigenschappen. Het mag ook wel eens een keer niet marcheren onder elkaar, anders zitten jullie straks helemaal op een grote roze wolk van rozengeur en maneschijn. Blijf vooral genieten, en hou ons met jullie verhalen op de hoogte van de belevenissen.
    Groetjes van Thea en Leo
  6. Meester Ad v.Sprang:
    nog koeien gevangen ?
  7. Twan van Dijck (de vorken man):
    18 januari 2015
    Ha Peter, Martine en kids.
    Super om jullie reisverslagen te lezen.
    Mooi en uitdagend geschreven. Zeer interessant.
    Ik denk dat wij ook maar eens plannen gaan maken!!!!

Veel plezier nog, en we blijven jullie volgen.

Groeten, Twan
  8. Fam van beers:
    18 januari 2015
    Hoi Loris, Nolan, Java, Martine en sterke Peter... Leuk om te lezen dat jullie het goed maken!
    Nog heel veel plezier!
  9. Juf Annemiek:
    19 januari 2015
    Wat een leuk verslag weer. En wat ben ik jaloers op jullie ritje te paard daar door dat gave landschap. Geniet er nog maar van!
  10. Marco:
    Hé Peter en Martine
    wat gaaf om jullie verhalen telkens te lezen!!!!
    Fijne trip verder!!!
    Groet, Marco.
    p.s.: wij lopen nog steeds.....
  11. Kacper Warac 7a:
    Hallo Java
    Jou verhaaltjes zijn heel leuk om te lezen.
    Mis je de klas nog niet?
    De foto's zijn heel mooi!
    En verder nog veel plezier!
    Groetjes Kacper!!!
  12. Ilse Verberk 7a:
    Hoi Java,
    We hebben veel verhaaltjes gelezen en, naruutlijk foto's.
    Het was heel druk in de bus, dat hebben we gezien.
    En was het leuk om op een paard te rijden??veel plezier ;-)

groetjes Ilse
  13. Ilse Verberk 7a:
    Hoi Java,
    We hebben veel verhalen en foto's gezien en gelezen.
    Het was heel druk in de bus,dat hebben we gezien.
    En was het leuk om op een paard te rijden??
    Ik denk het wel.
    Nog veel plezier ;-)
    Veel liefs Ilse.
  14. Marieke:
    hoi java
    we hebben je veraal gelezen. iedereen van de klas mag een reactie schrijven als ie wil .
    dat ik wou wel .
    mooien foto van het paard en jij !
    was het leuk om paard te rijden daar ?
    mij lijkt het van wel !
    ik heb een sleutel gebroken van ijzer ik had iets te hard in het sleutel gat gedraait ! en voor ik het wist had ik een helft van de sleutel in mijn hand!
    mijn vader moest het slot slopen we hadden wel een rezerven sleutel maar de anderen helft van de sleuten kregen we er niet meer uit.
    nou nog veel plezier op je reis groetjes marieke
  15. Tijn swinkels7a:
    hoi java
    ik hoop dat je het leuk hept in.......
    en ook een leuke reis.
    groet

tijn
  16. Ellen Shao 7A:
    Hoi Java
    Hoe is het daar?
    Je vond het vast leuk op die paard!
    En we hebben al je verhalen gelezen!
    Echt leuk en de foto's hebben we ook gezien.
    Heel mooi!
    We missen je heel erg!
    En we hopen dat je een leuke reis hebt.

Heel heel heel veel liefs,
    Ellen
  17. Rixt:
    hoi jaaf
    hoe is het daar? en hoe vond je het paardrijden?(vast leuk) het is op school niet gelukt om met jou te face timen, dat is wel jammer. en ik geef je een tip ga nooit levend sjoelen!

heeel veeel liefs,
    rixt
  18. Je-Zus:
    19 januari 2015
    Java liefje.. eindelijk op een paard... Wat ontzettend fijn!!

Hebben jullie ook wat selfies met Cowboy hoed...?? Lijkt me echt fantastisch om te zien. Familie gringo over de pampa's... Lucky Luke is er niks bij. Wel even wat lokale snacks proeven he..
    Hebben jullie al seviche gegeten?
    Dikke kus.. en heel veel liefs
    Jullie allerleukste tante
  19. Jolanda:
    lieve java,
    ik mis je heeeeeeeel erg het liefst zou ik naar jou vliegen
    ik zou zooo graag met je mee willen ik hoop dat je het leuk hebt en dat je nog veel leuke dingen gaat doen we moeten nog een keer face time met de klas dat lijkt me zo leuk om te doen nou ik moet al weer stoppen met dit verhaal :) ik hoop dat je het leuk hebt xxxxxxxxxxxxxx-WIES
  20. Lotte 7a:
    19 januari 2015
    heey Java, hoe gaat het met jou met mij is alles goed.met jou in de klas is het veel leuker!!!!! veel meer lachen en lol maken. ik hoop dat je het leuk hebt daar op reis met de klas hebben we best vaak gebrobeerd te face time maar jij nam niet op.

-xxxx- Lotte
  21. Lotte 7a:
    19 januari 2015
    hey java (bobo) hoe is het daar? het is echt heel erg leuk om jullie verhalen te lezen en de fotos te bekijken ik mis je echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg. ik hoop dat we jou nog een keer mogen face timen ik hoop echt dat je het daar leuk hebt
    -xxx- myrthe (bobo)
  22. Tom 7A:
    19 januari 2015
    Hoi java,Aan je verhalen te zien heb je het leuk.Ik vind je verhalen ook erg interesand. Je mist niet zo veel het is als gewoonlijk heel saai.

Groetjes:Tom
  23. Isabel:
    19 januari 2015
    hoi java, ik hoop dat je het daar leuk hebt want ik mis je heel erg. en nog een hele fijne reis

-xxx- Isabel
  24. Coen en Lissy Braken:
    19 januari 2015
    Weer enorm genoten van jullie prachtige verhalen. Succes met de hoogte straks !
  25. Lenne:
    19 januari 2015
    hoi java hoe is het daar hier goed . ik krijg een nieuwe telefoon en ga er facetime op zetten. Kunnen we gezellig facetime.We zijn druk bezich met de rode draad leuk hoor 15 odrachten af van de 80 nog veel te gaan
    xxxx Lenne
    [ps het is veel stiller in de klas] hahahahahahahhihihihi
  26. Femke:
    19 januari 2015
    Wat een schitterende foto's en leuke verhalen!
    Veel plezier nog en succes!
  27. Juf Nina:
    Hoi Java,
    leuk dat jullie alles vertellen wat jullie hebben gedaan.
    Nog een fijne reis.

groetjes Bastian
  28. Yvonne:
    hallo java
    is het leuk daar verveel je je nog niet
    ik mis je heel erg!!!
    we moeten nog een keertje facetime dat zal ik heel leuk vinden doe de groetjes daar en nog een fijne reis
    xxxxxxxxxxxx noor
  29. Peter en altine:
    20 januari 2015
    wat heerlijk om zo mee te kunnen reizen! geniet ervan! gr.ons
  30. Marijn 7a:
    hoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi
    Java
    hoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooe
    gaat het met jou?
    heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeb je veel gezien?
    veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel
    plezier nog!
    (ps het is nu opeens veel rustiger in de klas, hoe zou dat nou komen?)
    hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
    doeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei
  31. Freek7a:
    hoi Java
    het lijkt mij wel leuk bij jullie daar,ik zou ook heel graag daar zijn maar dat kan natuurlijk niet. maar je hebt volgens mij wel veel mooien dingen gezien.Dus nog heel veel plezier daar doei.
  32. Pien7a:
    20 januari 2015
    hay java i miss you verry :( heb je veel gezien is het leuk. we face timen nog wel he ! ik wou net als freek dat ik daar ook kon zijn . de klas word steeds saaier zonder jou en nog ongeveer 7 maanden te gaan met wie moet ik nu mijn oreo s delen. ik zie je nog wel nog veel plezier daar bye my bff miss you ly (LOVE YOU)
  33. Sebas7a:
    hoe is het met je
    met mij gaat het goed
    wij hebbben 80 opdrachten die wij moeten uitvoeren en mogen we een film kijken
    doeg
  34. Fam Beerlage:
    20 januari 2015
    jij hebt geluk wij moeten ng naar school en jij mag nu al vakantie. oke jij moet ook nog school maken maar je bent wel op vakantie klein beetje .wij doen nu rode draad wij moeten 80 opdrachten doen en dan krijgen wij film middag sommige opdrachten zijn ook wel flauw [we moeten een taart maken voor de meester/juf]maar ze zijn wel leuk maar ik moet stoppen ik hoop dat je nog een keer tiept .dag.