Maleisie en Singapore

28 juli 2015 - Yogyakarta, Indonesië

Maleisie en Singapore

De busreis van Melakka naar Johor Bharu, een stadje in het zuiden van Maleisie, via een brug verbonden met Singapore. Op het busstation van Melakka worden we gelijk weer voor een euro getild door een slimme gast. Hij maakt ons wijs dat hij een express bus heeft die er een uur korter overdoet, dus 2 ipv 3 uur. Ongelooflijk stom trappen wij erin. Kan natuurlijk niet. In totaal duurt de reis dan ook 3,5 uur in een of ander krakkemikkig barrel waarbij je iedere keer als de chauffeur schakelt je hoopt dat de tandwielen in de versnellingsbak op hun plaats blijven zitten. Het geluid doet je vermoeden dat dit de laatste keer schakelen moet zijn geweest. Overigens Maleisie is op veel vlakken een westers land. De snelwegen zijn net zo goed als bij ons, dus geen hotseknots meer zoals in Cambodja of Vietnam.

IMG_1329Rond 14 uur checken we in het Belllo (triple ‘L’, omdat die met twee ellen al bezet was).  Hotel in centraal Johor Bahru of JB zoals ze hier allemaal zeggen. Het centrum van Johor is nou niet direct dat je zegt uitnodigend. Beter gezegd een gore zooi vol ratten, kakkerlakken, vuilnis en bezopen gasten die totaal lam op straat hun roes liggen uit te slapen. In de avond eten we in een steegje achter ons hotel maar vandaag is de eerste keer dat de dames er genoeg van hebben. Tussen het vuilnis lopen de ratten en ander gedierte langs onze stoelen. Nee zo hoeft het niet. Wegwezen hier. Dit gaat te ver, we kunnen dan wel goedkoop willen eten maar ergens houdt het op. Gelukkig is het hotel maar 50 meter verderop.

De belangrijkste reden dat we in Johor Bahru verblijven is dat hier een pretpark ligt, IMG_1241IMG_1226Legoland. Voor de kids natuurlijk helemaal geweldig. De entree is wel belachelijk hoog maar na wat zoeken op internet ontdekken we een actie van de Milo. Op pakken van 1 liter chocolademelk zit een gratis kinderkaartje. De afgelopen dagen hebben we dus soms tegen heug en meug 3 pakken Milo naar binnen gewerkt. In ieder geval mogen 2 kinderen voor niets. Scheelt toch weer 80 euro!!! Ja echt prijzig zeker als je ziet wat het leven hier in Azië kost. Het park gaat om 10.00 uur open. Nederlanders als we zijn staan we zeker om 9.30 klaar om het park in te gaan. Als Java komt aan gerend, rent ze keihard tegen een klein Maleisisch kindje aan. Enorme smak maken ze alle twee. Java gaat na 15 minuten weer veel beter maar het kindje heeft een flinke IMG_1252klap gemaakt met zijn hoofd op het asfalt en bloed als een rund. Hij moet dan ook behandeld worden in het ziekenhuis. We voelen ons er mega schuldig door maar het was gewoon een botsing die wat verkeerd uitviel… Verder treuren heeft ook geen zin en alles komt echt wel goed dus we gaan toch Legoland binnen. De hele dag hebben de kids zich hier prima vermaakt met alle attracties. We kwamen nog een Nederlands gezin tegen en de kinderen konden het goed samen vinden. Nou voor ons ook wel makkelijk. Hier zit trouwens een mooi waterpark bij Lego land, prima plek om even af te koelen na alle avonturen in de achtbanen en andere snelle attracties.

Hotel Bello, onze accommodatie in Johor verdient hier ook nog wel wat extra aandacht. We zijn hier 4 nachten geweest en echt alles maar dan ook alles is hier mis of kapot gegaan. Het begon al toen we wilden inchecken. Zoals altijd willen wij kamers naast de kinderen. Nou goed kamer 101 en 102. Wij de spullen uitpakken in 101. Bleek dat 102 net geschilderd was. De verfspullen stonden er nog binnen. Nou ja dan maar verhuizen naar 507 en 508. Verdorie geen WiFi. Dat werkt niet. Soms moeten we een beetje werken en zeker voorbereidingen voor Indonesië maken, met name vliegtickets. In kamer 508 ging het ook mis met de elektriciteit. De vonken vlogen uit het stopcontact toen we er iets inplugden. Daarna was er geen stroom meer in het hele hotel…… Wij wijzigen van kamers naar 201 en 203. Toilet op 201 zat verstopt! Daarbij ging Nolan nog even op een nachtkastje staan wat vast aan muur hing. Nou ja ik zeg het goed HING. Met een harde knal brak alles van de muur af. Toen ik het wou opruimen gleed er ook nog een glasplaat af die in 1000 stukjes viel. Hoeveel pech kun je hebben. Nou ja pech. Het personeel van het hotel heeft zich wel 500 keer verontschuldigd, ja moet je die nachtkastjes maar beter fixeren,,,,, huh. Uiteindelijk kregen we gratis diner aangeboden in een Italiaans restaurant om het goed te maken. Dat is wat: eerst de halve kamer slopen en daarvoor bedankt worden met een gratis etentje.

Vanaf Johor Bahru is het ongeveer 25 km naar centraal Singapore.  We zullen de details van de weg er naar toe besparen maar het duurde voor ons 3 uur voor we in DSCN8183Little India waren in Singapore. Hier even lekker rondstruinen, en ja het lijkt echt een beetje op India. Vanaf DSCN8228hier naar de Gardens by the Bay. Echt een super plek. Hopelijk komen de foto’s goed over. Eerst kunnen de boys nog in hun onderbroek onder de sproeiers doorrennen. Beetje afkoeling kunnen ze hier ook wel gebruiken. Toch weer bijna 33 graden, nou ja dat zijn we ook wel IMG_1280weer gewend nu hoor. De gardens bevatten 2 enorme domes, dit zijn een soort reuze kassen, in de vorm van een reusachtige koepel. Hier hebben ze een bloemen veld en een regenwoud in nagebouwd. Echt ONGELOOFLIJK wat ze gemaakt hebben. Je loopt over walkways, 30 meter hoog door een regenwoud. Watervallen, DSCN8300planten, hoge luchtvochtigheid, super cool. Eenmaal buiten de Dome worden we verrast door een oorverdovend lawaai. Wat blijkt, al een aantal weken oefent elke zaterdag de luchtmacht hier voor een nationale feestdag in augustus. Werkelijk alles wat kan vliegen komt overgevlogen. Vooral de straaljagers die door de geluidsbarrière vliegen, vallen enorm in de smaak. Zelf vinden we het ook echt spectaculair! Nolan wil dan ook straaljagerpiloot worden nu…

IMG_3678In de avond wordt hier ook een gave lichtshow gegeven inclusief vuurwerk. En dat met de skyline van Singapore op de achtergrond is kippenvel opwekkend. Zeker een plek om eens terug te komen.

Dit is voor ons alweer land nummer 19 en we voelen dat het einde gaat naderen. Als we alles goed opgenomen hebben op onze interne memoriestick gaan we de terugweg aanvangen. Nu hebben we een snellere route ontdekt met de metro. Toch is het nog 23.30 als we terug komen in het Belllo Hotel. Een gave maar zeer vermoeiende reisdag.

IMG_1327De laatste dag in Johor Bahru doen we niet veel. De vliegtickets binnen Indonesie zijn geregeld. Verder wat voorbereiden voor de komende 3,5 week nog en natuurlijk wat dagelijkse dingen, zoals nieuwe slippers en T-shirts voor de kinderen. Onze kids lopen al maanden op van die plastic flip flops. Ze willen hun Teva’s en schoenen echt niet meer aan. Zijn trouwens ook allemaal te klein geworden.

Vanaf Johor Bahru vliegen we in 2,5 uur naar Yogjakarta in Indonesie. Voor de lieve IMG_1334som van 27,50 per persoon met Air Asia. Soms moet je ook geluk hebben!!!

Martine heeft in de slaaptreinen ook nog een videotje in elkaar gesleuteld van een minuut. Moet je maar eens kijken!!

1. Daniëlle:
    28 juli 2015
    Ha, ha ik zie het slopen van de kamer helemaal voor me.
    Nolan wat was Luuk ook graag bij die oefening van de luchtmacht geweest.
    Geniet nog van jullie laatste weken!
  2. Ankie:
    28 juli 2015
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's!
    Goh voor jullie is het aftellen begonnen!
    Nog enkele weken en jullie moeten wennen weer terug in het nu wel koude Nederland. Straks weer werk, school en gewoon thuis, zal een hele omschakeling worden, maar geniet nog van deze laatste weken van jullie reis! Groetjes , Johan en Ankie
  3. Ans van Helden:
    28 juli 2015
    Ben er weer voor gaan zitten en genoten van jullie verhaal,
    heel apart en bijna onvoorstelbaar wat jullie allemaal
    meemaken.
    Dus blijf nog een poosje in die wereld, genieten!
  4. Anita:
    Gaaf filmpje!
    Ik hoop dat je er nog eentje doet voordat jullie weer terug zijn.
  5. Tikva:
    29 juli 2015
    Wat een verhaal weer, van het ongeluk in het hotel tot het enorm dure legoland. Ik geniet altijd van jullie avonturen.
  6. Lonneke:
    29 juli 2015
    weer twee super verhalen,
    de laaste weekjes komen er aan,
    geniet er nog maar flink van;
    tot gauw,
    liefs nicole
  7. Manon Pel:
    31 juli 2015
    Ik moest lachen om de sloopactie waarvoor jullie hartelijk bedankt zijn. En gaat het weer goed met Java na de botsing? Fijn dat jullie nog enkele weken in het verschiet hebben. Geniet er maar van voordat jullie weer in een van A tot Z geregelde samenleving komen. Veel plezier in Indonesië!