Medische zaken

15 november 2014 - Liempde, Nederland

onze reisapotheek....Als je met 3 jonge kinderen op een lange reis gaat moeten er natuurlijk wel de nodige voorzorgsmaatregelen genomen worden. Goed nadenken over vaccinaties, een reisapotheek, route (zoveel mogelijk om malaria gebied heen, hoogte ivm hoogteziekte) en andere zaken die risico's vormen.

Zoals eerder al aangegeven begint de medische voorbereiding met het kiezen van een goede aanvullende verzekering. Geloof me, zeer belangrijk. Deze aanvullen verzekering moet zoveel mogelijk vaccinaties vergoeden en de kosten dekken van de malaria medicijnen.

Vaccinaties

Wij zijn ingeënt voor: Hepatitis A en B, DTP, Gele koorts en buiktyfus. De kinderen hebben ook nog 3 prikken gehad tegen rabiës (wij wilden het risico niet lopen, zeker niet omdat ze gek zijn op kleine katjes of puppy's). Daarbij komt nog een stempel in je vaccinatie boekje over cholera, hier hoef je niet voor ingeënt te worden maar dit moet wel in je vaccinatie boekje staan omdat sommige landen deze stempel graag willen zien. In totaal heb je voor deze volledige cyclus 7 maanden nodig. In mei zijn wij dat al begonnen met vaccineren.

Malaria

Wat betreft malaria is het leven niet zwart wit. Men kan kiezen of je middelen wel of niet inneemt. Zelf heb ik jaren in malaria gebied gereisd zonder problemen. Deze trip hebben we meer verantwoordelijkheden. Ondanks dat onze route nog niet geheel duidelijk is en we malaria gebied zoveel mogelijk mijden hebben we toch gekozen om voor iedereen een kuur te bestellen. In totaal hebben we malarone gekregen voor 110 dagen per persoon. Volwassenen krijgen 1 tablet per dag, de kinderen krijgen afhankelijk van hun gewicht een aangepaste dosering. In totaal zijn dit ongeveer 1200 tabletten............ Of wij ze als volwassenen gaan innemen beslissen we wel tijdens de reis. Hoewel malaria dodelijk kan zijn hoeft het niet altijd slecht af te lopen. De behandeling van de ziekte is een overdosis innemen van de malarone. Hier zal ik verder maar niet op in gaan anders brengt dat mensen nog op verkeerde gedachten. Goede voorlichting is belangrijk, daarna kun je je eigen keus maken.

Medicatie

Een aantal weken terug hebben we contact gehad met onze huisarts. We hebben ons plan voorgelegd een gevraagd om preventief wat medicatie voor te schrijven die  we indien noodzakelijk konden gebruiken. Het ging hierbij om antibiotica (breed spectrum) voor alle kinderen en volwassenen een kuur, Flagyl (tegen guardia), laxeermiddel (wel bekend, tegen verstoppingen), diamox (een vochtafdrijvend middel dat goed helpt tegen hoogte ziekte, let op kinderen andere dosering).

Reisapotheek

Care plus EHBO set professional, ORS, primatour (tegen reisziekte), multivitaminen (kinderen en volwassenen), otrivin neusspray, bepanthen (zalf tegen jeuk en zalf voor herstel huid), crème tegen schimmelinfectie, new care oorspray, paracetamol, wormkuurtabletten, diacure, immodium, norrit, naproxen en ibuprofen.Verder natuurlijk alle bijsluiters en verpakkingen.

Tandarts

De hele familie heeft nog een periodieke controle gehad een maand voor vertrek.

Je zou bijna niet meer op reis durven als je al het bovenstaande leest maar het is onze overtuiging om zo goed als mogelijk voorbereid te zijn. We willen zo min mogelijk aan het toeval overlaten en zo zelfvoorzienend mogelijk zijn. Zodra daar noodzaak voor is zullen we natuurlijk waar dan ook specialistische medische kennis inschakelen. Laten we maar hopen dat de hele apotheek voor niets mee reist en we alles voor niets aangeschaft hebben!!!!!!

1. Folkert:
    15 november 2014
    Hebben jullie dit allemaal zelf bedacht van die medicijnen of zijn er op internet of in tijdschriften adviezen te vinden wat je op zo'n lange reis allemaal mee moet nemen?
    Ik wens jullie sterkte deze laatste weken, want er zal denk ik nog heel wat geregeld moeten worden. Succes en genieten me z'n allen.
  2. Nelly Rini Raijmakers:
    17 november 2014
    Hallo Fam.van der Heijden

Zo te lezen hebben jullie heel goed nagedacht over de medicijnen dit moet goed gaan en zeker ook met de vaccinatie,s vergeet niet wat rolletjes verband en pleisters mee te nemen.
    En ook een goede zonnebrand crème.
    Het komt nu steeds dichter bij succes met alles inpakken
    en een fijne reis.
    Groetjes Nelly Rini
  3. Jose:
    18 november 2014
    En een goede fysiotherapeut verricht ook wonderen.
  4. Ans van Helden:
    20 november 2014
    Het bedenken en regelen van zo'n reis is al heel bijzonder en
    dan nog goed van huis gaan met een rugzak medicijnen,
    crèmes enz. Overal op voorbereid! Petje af hoor, komt nu
    steeds dichterbij!!
  5. Fam. Smetsers:
    26 november 2014
    Wow Loris (en de rest van de family) vetcool!
    Zo veel van de wereld zien is al heel gaaf, maar dat we allemaal mogen meegenieten via een blog is natuurlijk ook heel erg leuk!

Groetjes Sem S. uit de klas ;-)
  6. Nelly Rini Raijmakers:
    26 november 2014
    Hallo Fam.van der Heijden

De vakantie komt steeds dichter bij heel spannend voor jullie
    Maar jullie zijn goed op alles voorbereid en het ziet er naar uit dat alles dan ook goed moet gaan hier wordt het
    toch winter en jullie gaan naar het mooie warme weer.
    Nog even in spanning en dan genieten.

Groetjes Nelly Rini Raijmakers