New Zealand Christchruch - Queenstown

30 april 2015 - Sydney, Australië

New Zealand, Christchruch – Queenstown.

In Christchruch besloten we ons maar weer eens te trakteren op een camping. Iedere keer als we 2 dagen zo ergens gestaan hebben met de camper, zonder stroom, douche en goeie wifi moeten we weer even een plek hebben om alles bij te werken. Jammer genoeg blijven die andere Nederlanders maar een dag, jammer voor de kinderen.

Na een dagje school in de camper en spelen op de trampoline en met de gevonden skateboard gaan we de volgende dag Christchurch verkennen. Met de bus zijn we in DSCN4550 minuten in de binnen stad. Christchurch is getroffen door een aardbeving in 2010. Men is nog steeds bezig met het herbouwen van de stad. Overal zie je dan ook gebouwen die gestut worden of men is er iets nieuws aan het bouwen. De kunstenaars krijgen de vrije hand lijkt het om de open gaten met leuke dingen op te vullen. Alle bouwputten zijn zo versierd en je loopt niet helemaal verloren. De meeste winkeltjes zijn ook weer open echter ze zijn nog steeds gehuisvest in containers. Als wij het normale toeristen rondje wandelen, wat je ook met een trammetje kunt doen maar datDSCN4561 gaat ons echt te ver, komen we langs een klein winkelcentrumpje. Midden hierin zit iets wat de kinderen echt te gek vinden, een enorme winkelruimte vol Lego. Niet om te kopen maar om mee te spelen. En dat helemaal gratis. Martine en ik droppen dus de kids en gaan 30 meter verderop koffie drinken. Na 1,5 uur zijn we het zelf wel beu en onder luid protest (ja ook van Java) gaan ze uiteindelijk mee. Lunch is vandaag Chinees. Trouwens ongelooflijk hoeveel chinezen er hier in New Zealand zijn.

In de middag gaan we nog naar een museum en de botanische tuinen. Wat betreft die musea is New Zealand wel echt goed bezig. Allemaal gratis. Dus soms is het gewoon leuk om even een half uurtje iets te gaan bekijken. Kost niet gelijk handen vol met geld. Voor de kinderen zijn er bijna in alle musea speurtochten uitgezet dus die vermaken zich hier ook prima.

Vanaf Chrischurch rijden we in een paar uurtjes naar Timaku. Onderweg nog nieuwe broek voor Nolan en Vest voor Java gekocht. Ze groeien uit hun kleren. En als ze er niet uitgroeien dan beginnen zaken nu zo ongeveer kapot te gaan.

Timaku heeft een leuke baai met strandje. Helaas regent het hier de hele dag. Dus wordt er maar flink geleerd in de camper. Na contact met de leraren blijkt dat onze kinderen prima op schema zitten en zelfs nog een stuk voor met sommige zaken. DSCN4618Gelukkig is het de volgende dag weer mooi weer en we bezoeken nog een kunst museum, natuurlijk met speurtocht voor de kinderen. Ook bekijken we  een kathedraal. Leuk om te zien. Het geloof wordt hier een stuk relaxter beleefd dan bij ons. Er staan manden met knuffels in de kerk, daarbij is het interieur vaak veel lichter, iets wat een veel vriendelijker uitstraling geeft dan het overwegend bruin grijs bij ons in Nederland. Vanaf Timaku gaat we weer het binnenland in, naar Wanaka. Prachtig dorpje aan de rand van een baai. We gaan zoals meestal even langs de tourist office om te vragen waar we gratis kunnen slapen. Vriendelijk worden we verwezen naar een parkeerplaats 20 km buiten Wanaka, tevens het startpunt van een aantal mooie wandelingen. In Wanaka zelf is een verbod om buiten de campings je camper ergens neer te zetten en te blijven slapen. De natuur hier is wel echt bijzonder mooi. Super mooi meer tussen de bergen. Wat we ook echt gaaf vinden is dat het hier overal zo helder is ’s nachts. De sterrenhemel is soms onbeschrijflijk mooi. Zeker als we ergens achteraf op een plek in de bossen staan met onze camper en er geen licht om ons heen is.

Nu we toch buiten Wanaka moeten parkeren aan de rand van een natuurreservaat besluiten we maar om van de nood een deugd te maken. De volgende morgen gaan we met z’n allen een wandeling maken naar een meer (diamont lake) en een DSCN4660uitzichtpunt over het meer. In totaal ongeveer 2 uur lopen. Daarna wel weer naar een camping want na 2 dagen moeten de apparaten weer opgeladen worden, en willen we douchen en internetten.

In Wanaka bezoeken we verder nog Puzzling World, waar een doolhof in zit waar we met z’n allen meer dan een uur DSCN4686rond dolen. Java kon moeilijk de weg vinden en na een tijdje geeft ze zwaar geïrriteerd op! Wij zijn dan niet de beroerdste om dit er nog eens in te wrijven. Tevens zijn hier een paar kamers waar je door optisch bedrog leuke situaties tegenkomt.

Onze laatste dag in Wanaka gaan we naar film: HOME. Super leuke bioscoop met allemaal oude bankstellen. Nolan en Loris DSCN4734zitten zelfs in een auto in de bioscoop. Dit soort dingen zijn ook wel typisch New Zealands vinden wij. Gewoon leuk gemaakt, geeft alles gelijk zo’n relaxte uitstraling. Dit is een van de redenen dat wij New Zealand waarderen en zeker snappen dat veel mensen hier vaker op vakantie gaan.

Van Wanaka is het nog een uurtje rijden naar Queenstown waar we bij ons motel in de stad de camper uitpakken en alles naar ons appartement brengen. We hebben een appartement met 2 slaapkamers, een woonkamer en keuken. Echt niet normaal hoe goed dit voelt zoveel ruimte. Het is eigenlijk moeilijk te begrijpen. Thuis hebben we een prachtig groot huis met alles voor handen wat we kunnen bedenken. Nu komen we hier in een appartementje van ik denk 70m2 en we zijn zo gelukkig als maar kan. Het leven op die 20m2 in de camper voor een maand is lang genoeg geweest. Voor ons zijn dit goede zaken om te ervaren. Het geeft je weer meer waardering voor wat je thuis hebt.

In de middag wordt de camper door mij terug gebracht. Camper drop of is ongeveer 10 km buiten Queenstown dus mooi hardlopend langs het meer weer terug naar huis. Verder is iedereen druk met het uitpakken van de bagage en sorteren wat we niet meer nodig denken te hebben omdat we een pakket naar huis gaan sturen met souvenirs en spullen die we niet meer nodig hebben in Australië en Azië.

DSCN4738Queentown is een stadje dat prachtig gelegen is aan een meer midden in een prachtige omgeving. Het moet gezegd worden, dit is de mooiste regio van New Zealand qua natuur. Jammer dat het weer niet meewerkt. De komende dagen worden besteed aan veel schoolwerk en wat heen en weer slenteren door het stadje. Dit alles afgewisseld met bezoeken aan speeltuin en winkeltjes. Queenstown is beroemd om zijn adrenaline kicks. Je kunt hier echt alles doen van jet boaten tot bungeejumpen en parasailen. DSCN4747Echter onbetaalbaar voor 5 personen. Als de kinderen dit straks nog willen gaan ze zelf maar eens terug in een ander leven. Onze evenwichtsorganen zijn niet meer zo geschikt voor dit soort thrills. Dus we laten dit even aan ons voorbij gaan. Wel gaan we nog een reuze hamburger eten die beschreven worden als de beste van het zuidelijk halfrond. Nou het zijn hele brokken en smaken echt verrukkelijk.

Wat nog het vermelden waard is, is dat de vlucht naar Sydney een paar flinke luchtzakken kent. Het vliegtuig valt een paar keer een flink stuk naar beneden. We schrikken ons rot. De kinderen denken dat ze in een attractie zitten, maar met al die crashes die tegenwoordig breed uitgemeten worden op het nieuws voelen Martine en ik ons toch opgelaten. Gelukkig duurt het maar een paar minuten en landen we veilig op Sydney airport. Australië, here we are.

Voor onze volgers die zelf ook nog eens de ambitie hebben om New Zealand met kinderen te bezoeken hebben wij wel een paar tips en opmerkingen.

1: De tijd om hier rond te reizen is net na de schoolvakantie, zeg maar vanaf begin februari tot eind maart. De temperatuur is dan perfect. In april is het soms al goed koud op het Zuidereiland en valt er meer regen. In de schoolvakantie van New Zealand is alles ontzettend druk en moet je vaak vooruit campings gaan reserveren, ook niet echt relaxed. Neem Deet of een ander insectenwerend middel mee!

2: Op campings wordt er altijd gerekend per persoon en niet per camper of per tent (behalve Wellington). Kinderen betalen meestal ongeveer de helft van volwassenen. Reken op ongeveer 40 NZD voor 2 volwassen op een camping die goed is en eentje die minder is kost 15 tot 25 NZD. Daarbij komen de kosten van de kinderen nog bij op.

3: Camper huur is goedkoper naarmate je vroeger boekt. Met name in het hoogseizoen is dit absoluut noodzakelijk.

4: De steden in New Zealand, Auckland, Wellington en Christchurch zijn echt de moeite waard.

5: Begin je trip op het Zuidereiland als je one way wilt reizen. Dit met name i.v.m. de temperatuur die hier wat lager ligt.

6: Christchurch  - Queenstown is 5 uur rijden. Het is niet lonend om de camper in Queenstown in te leveren. Christchurch voldoet prima. Zeker als je een rondje Zuidereiland wilt rijden.

7: De eerste en laatste dagen van je vakantie heb je geen camper nodig. Beter om in central Auckland en of central Christchurch te verblijven en niet op een camping.

8: Campers hebben BEROERDE matrassen!!!

9: Afvalwater en WC legen kan in hetzelfde kanaal. In Europa is dit ondenkbaar.

10: Camperhuur is een aanslag op je budget. Als je in een warmere periode gaat zou ik volgende keer wel een camper huren op het Noordereiland maar niet perse op het Zuidereiland. Een camper beperkt je ook om eens een leuk hotelletje te nemen. Daarbij heb je prachtige meerdaagse wandeltochten die je niet doet als je een dure camper klaar hebt staan. Het zuidereiland is prima te doen met een grote tent en een auto, evt. kampeerauto met keukentje erin.

11: Het is raadzaam om eens uit te zoeken of je geen kayak kunt kopen op de plaats van aankomst of  huren voor een paar weken. Huren van kayaks en andere bootjes is duur. Misschien kun je een buy back regeling treffen met een bedrijfje. Als je een kayak bij je hebt, krijg je nog een heel andere kant van New Zealand te zien.

12: New Zealand is erg safe. Wij hebben vaak op parkeerplaatsen geslapen. Nooit hebben we ons niet veilig gevoeld. Zeker met kinderen scheelt dit een hoop geld.

13: Het is hier enorm schoon. De openbare toiletten worden dagelijks gereinigd, ongekend voor Nederlanders dat ze niet onder graffiti en andere troep zitten.

14: New Zealanders zijn zuinig op de natuur. Afvalscheiding is hier goed geregeld. Er is nauwelijks zwerfvuil. Er wordt verwacht dat je als toerist ook respect hebt voor de natuur.

15: Kinderen vinden jetboats, bungee, parasailing, kayakken, boottripjes, ziplining en parapenten echt geweldig. Als je hier in mee wilt gaan neem dan een paar duizend euro extra mee.

16. Voor degene die een fietsvakantie in New Zealand overwegen: laat je goed informeren over fietsroutes en over de mogelijkheden om je fiets mee te nemen in de bus, wanneer je bijvoorbeeld langere afstanden wil overbruggen. Wij vonden het namelijk geen geschikt fietsland, omdat we nauwelijks voorzieningen voor fietsers hebben gezien (je fiets vaak op de ‘snelweg’).

17. Doe als t effe kan boodschappen bij de grotere ketens, zoals Countdown of Pac ’n save. Tenzij je graag 5 euro voor een brood betaald…

18. Maak gebruik van DOC campings, dit zijn ver uit de mooiste campsites en ook goed te doen met kinderen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvonne:
    30 april 2015
    Hey luitjes. Wat een gezellig leuk verhaal weer! Noor mist Java wel hoor! Maar time flies. Nog veel reisplezier en hou ons op de hoogte! We genieten elke keer weer van jullie reislustige verhalen. Speciale groeten voor Java van Noor. Gr Noor en Yvonne
  2. Nelly Rini Raijmakers:
    1 mei 2015
    Hallo Martine Peter Java Nolan en Loris heel mooi reisverhaal
    fijn dat het nog steeds zo goed gaat en jullie nog steeds zo kunnen genieten.
    Wij zijn ook in Cristchurch geweest voor de aardbeving en ook daar in de kathedraal het was een prachtige stad en ook zijn wij door het zuider eiland getrokken.
    Prachtig land maar ook Australie zullen jullie weer heel mooi vinden geniet er van en nogmaals dank voor de mooie foto,s en reis verslagen.
    Groetjes Nelly Rini Raijmakers
  3. Fam van beers:
    3 mei 2015
    Weer leuk en goed om te horen dat het goed met jullie gaat.... Mis alleen nog een samenvatting van Martine en Peter in het vorige stukje! Geniet ervan en nog veel plezier! Groetjes Emma Robin Yvonne en Mark.