Nieuw Zealand, Noord Eiland, centraal

7 april 2015 - Taupo, Nieuw-Zeeland

New Zealand, 2e week.

New Zealand is echt een leuk land dat vooral leuk gemaakt wordt door de mensen die er wonen en de fantastische omgeving. Het reizen met een camper door dit land is super eenvoudig. Overal zijn er camperstops, of beter nog gratis parkeerplekken. Mensen spreken een taal die je WEL kunt verstaan zonder veel te hoeven nadenken. Iedereen helpt je als ze kunnen. Er zijn hier wel wat leuke sites om te bezoeken maar er is niet iets  dat je gezien moet hebben. New Zealand moet je beleven.

Dit geeft ook een relaxed gevoel. Het komt niet zo precies waar we in de avond zijn, of we die stad wel of niet  zien. Het gaat er meer om om interessante mensen te ontmoeten, het onverwachte te beleven en het leven wat meer op je af te laten komen. Een manier van vakantie die in Zuid Amerika niet echt zou werken.

Na een dagje school en internetten in de Bay of Islands vertrokken we in de richting van Auckland. Na een half uur zagen we een bordje, Whangarei Falls, tijd genoeg dus maar even gaan kijken. Prachtige waterval van 26 meter hoog waar je in een half uurtje omheen kunt lopen. Nadat we met een local gesproken hadden en die adviseerde ons om hier ook het strand te bezoeken besloten we om dit maar gaan te doen. Hier heb ik nog samen met Martine onze 10 jarige trouwdag gevierd met een etentje voor twee. Onze eerste keer dat we zonder de kinderen op pad gingen. Tafeltje gereserveerd bij het raam op de eerste verdieping. Van tevoren de camper in het zicht gezet en Java mag haar eerste avond oppassen. Wel kijken we regelmatig op onze walkie talkies of alles goed gaat. We zijn het zo gewend om alles met z’n vijven te doen dat het een raar gevoel is dat de kids er nu niet bij zijn. Maar goed echt fantastisch gegeten en gedronken, gelukkig stond camper op de parkeerplaats beneden en mocht hij blijven staan want rijden zat er niet meer in. Op naar de volgende tien jaar.

De volgende dag rijden we naar Uretiti beach waar we een wandeling maken van een uurtje door de duinen en over het (naakt)strand. Daarna naar Auckland en vanaf daar in de file aan de zuidkant er weer uit. De mensen hier krijgen vandaag paasvakantie en ze trekken er allemaal op uit. 25 km file. Ach ja we hebben de tijd. Koken hoeft niet, vandaag fast food en daarna weer naar een gratis camperplek achter een bibliotheek die we per toeval vinden.

DSCN4026In de morgen rijden we naar Thames, orginele naam.  Nadate we het stadje bekeken hebben en de toerist office bezocht rijden we de bergen in. De hele middag hebben we een goed uitgepeilde wandeling gelopen op en neer DSCN4044naar een Kaikoura boom. Een enorme boom boven op de bergkam in de jungle. Tochten hier in New Zealand zijn echt anders dan in de alpen. Super bewegwijzerd en zeer goed aangelegd. Daarbij loop je vaak door de jungle wat een gaaf gezicht is. De kinderen zeurenDSCN4031 meestal een uur vooraf dat ze echt geen zin hebben maar zodra we onderweg zijn springen ze alle kanten op en hebben ze zo allemaal een wandelstok. Met andere woorden ze vinden het hartstikke leuk, al zullen ze dat nooit toegeven. Op de weg naar beneden begon de camper nog te storen, gelukkig kon dat opgelost worden met de adviezen die telefonisch gegeven werden. We hebben hier een 24 uur per dag bereikbare hulpdienst.  Omdat het hier paaszaterdag is is het wel moeilijk om een camping te vinden. De meeste moet je 4 dagen in een keer boeken. Niets voor ons. Toch vinden we een paar km verder een plekje op een camping. Is ook wel weer nodig want we hebben nu de laatste 2 nachten niet kunnen douchen.

Tevens is op deze camping de vlindertuin, die we de volgende morgen bezoeken. De kinderen vinden dit gaaf om te zien. 1000 vlinders in een kas die om je heen vliegen,     tDSCN4089ussen de tropische planten. Daarna boodschappen doen, Nolan scoort nog een mooi All Blacks jogging jasje, spelen de kinderen even in de speeltuin, vervolgens rijden we naar Rotorura, ongeveer 150 km naar het zuiden.

Rotorura is bekend om zijn geisers en geothermische park. Je ziet hier overal rook uit de grond komen vanwege de dunne aardkorst. Wij bezoeken het stadspark voor een eerste kennismaking. Leuk omDSCN4099 te zien maar niet meer dan dat. In de middag parkeren we de camper op een parkeerplaats bij een klein dorpje. Hier wonen nog steeds de Maori. Helaas is het nu gesloten voor toeristen. We laten de camper op de parkeerplaats staan en besluiten hier maar te blijven slapen.

De volgende morgen zijn we als eerste in het dorpje. Gelijk een rondleiding van een uurtje gehad van een local die ons alles uitlegd over deDSCN4121 geschiedenis hier en van Rotorura. Leerzaam maar voor de kinderen toch wel lastig omdat het in het Engels is.  Daarbij is onze gids een bitch eerste klas. Tevens krijgen we hier ook een dansshow te zien van de bewoners, een echte Haka, zo’n dans als de rugbyers altijd doen voor een wedstrijd. Zelf moet ik ook nog mee het podium op en al snel blijkt dat ik niet echt feeling heb voor de Haka. Zal er wel komisch uitgezien hebben. We DSCN4150wandelen nog wat rond en daarna rijden we met de camper naar Taupo. We hebben een mooie camperstop bij Lake Taupo. De middag is voor zwemmen en het bekijken van de speedboten op het meer. Er wordt hier gewaterskied, geparapent en gejetskied. De jongens vinden het geweldig om te zien.

Gelukkig is het nu 2e paasdag. Veel locals gaan weer naar huis na een lang weekend kamperen. Het geeft ons weer de mogelijkheid om wat goedkopere campings te vinden die niet vol staan. Vanaf ons meertje rijden we terug naar Taupo. Hier hebben we een leuke camping waar we weer even bij kunnen werken. De kinderen met school, Martine met de was en ik, ja met wat eigenlijk. Het lukt me om mijn computer totaal te laten vastlopen. Als ik hem zelf probeer te repareren gooi ik weer veel te veel weg. AAAAAAHHH. Nou ja hopelijk wordt het vandaag nog op afstand opgelost! Gelukkig hebben ze hier prima hotpools waar we ons met z'n allen prima 2 dagen in kunnen vermaken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Manon Pel:
    7 april 2015
    Van harte Peter en Martine! Mooi verhaal weer. Het lijkt me overigens erg bijzonder om na maanden van dunbevolkte gebieden en lage(re) welvaart weer in zo'n Westerse wereld terecht te komen. Veel plezier en namens Pien veel groetjes aan Java!
  2. Ankie:
    7 april 2015
    Peter en Martine onze felicitaties met jullie 10 jarig jubileum! Allemaal verhalen over heel herkenbare plaatsen! Krijg er de kriebels van en zou zo weer willen boeken. Groetjes
  3. Hans, Angela & Nikki:
    7 april 2015
    Gefeliciteerd met jullie 10 jarig huwelijk, gelukkig geen grapje!!
  4. Folkert:
    7 april 2015
    Martine en Peter gelukgewenst met jullie 10 jarige huwelijk. Dat vierden jullie dus aan de andere kant van de wereld. Heerlijk dat jullie allen zo genieten samen. Het zal nog wennen zijn als jullie hier weer terug zijn, de kinderen weervop een echte school en jullie tweeën op het werk. Gelukkig duurt het nog een paar maanden. Hier gaat alles onder leiding van Rene gewoon door.
    Groetjes,
    Folkert
  5. Ans van Helden:
    7 april 2015
    Allereerst proficiat met jullie mijlpaal, goed gedaan,
    en weer volop genoten van jullie verhaal, daar zo ver weg en
    zo mooi, zeer interessant. Blijf genieten! de tijd gaat snel.
  6. Thea en Leo van Nunen:
    7 april 2015
    Martine en Peter, proficiat met jullie 2e huwelijkslustrum. Bijzonder goed uitgekiend, Peter, om deze reis met het lustrum te laten samenvallen en samen een romantische avond te hebben. Met al die mooie verhalen hebben wij eigenlijk niet in de gaten dat jullie zover weg zitten. De foto's laten in ieder geval zien dat het jullie alle vijf goed gaat. Gewoon verder gaan en genieten.
  7. Ingrid:
    Hoi samen,
    leuk om steeds jullie ,
    mooie verhalen te lezen! Veel plezier nog. Groetjes van Bowe aan Loris en van Fine aan Java. En natuurlijk ook aan de rest!
  8. Tracy:
    gefeliciteerd!!

mooi verhaal weer!
  9. Fam van oorschot:
    8 april 2015
    Al weer 10 jaar samen,en zo te lezen romantisch gevierd van harte.Goed om te lezen dat jullie er allemaal van genieten ga zo door.Have fun lieve groetjes fam. Van oorschot