Puno Peru

8 februari 2015 - Cuzco, Peru

Puno

Uros eilanden.

Na een voorspoedige reis inclusief grensovergang Bolivia-Peru kwamen we aan het eind van de ochtend in Puno, Peru aan. Weer een uurtje vroeger dus nu 6 uur verschil met Nederland. We zijn hier alleen gekomen om de Uros indianen te zien. Dit een DSCN2451kleine etnische groep die leven op 85 drijvende eilanden. Deze eilanden hebben ze gemaakt van riet dat ze maar op blijven stapelen omdat de onderkant constant blijft rotten. Een eiland is ongeveer 300m2 groot, er wonen per eiland 5 families. Omdat wij DSCN2450niet houden van georganiseerde tours zijn we zelf naar de haven gegaan en aangehaakt bij een groep Peruanen. We waren er al bang voor dat het een toeristiche attractie zou zijn en dat kwam ook helemaal uit. Bij het eiland aangekomen krijg je 5 minuten uitleg over hoe het er hier aan toe gaat en dan kun je nog souvenirs kopen…… Daarna in een namaak boot in 5 minuten naar een ander eiland varen (weer betalen!) waar ze nog meer soevenirs verkopen. Deze trip vinden zullen wij niemand aanraden. Alles bij elkaar koste het gelukkig maar 15 euro voor ons vijven en we beschouwen het maar als een leuk vaartochtje op het Titicaca meer. De weg terug naar Puno was nog wel heftig. Het regende en waaide stevig. Hierdoor sprong ons kleine bootje alle kanten op op het meer.

Zowel Martine als ik zijn voorlopig wel klaar met varen met drie kinderen. Als er iets gebeurt en je bent alleen verantwoordelijk voor jezelf dan is het veel makkelijker op te lossen dan dat je ook voor 3 kinderen moet zorgen. Dit is zeker iets wat we meenemen de rest van de reis.

Na deze “fantastische” trip gaan we terug naar ons hotel. Het festival wat in Copabana bezig was is hier ook nog aan de gang. Virgin de Candelaria. Wel leuk om al die dansende en verkleedde mensen te zien in de stad. Het is een happening zoals bij ons Carnaval.Om 5.30 de volgende dag al gewekt door de locale fanfare! Gelukkig stond de wekker op 5.50 dus voor ons viel de schade mee. DSCN2458Om 8 uur de bus gepakt die ons naar Cusco brengt. Helaas vandaag gaat het de eerste keer echt mis in een bus. Loris is ziek. Buikpijn, misselijk. Een uur voor we Cusco bereiken komt zijn hele maaginhoud eruit.

Hij was gelukkig zo slim om dit aan te kondigen dus de schade valt mee. Plastic zakjes, wc papier, primatour etc hebben we altijd binnen handbereik. Waarschijnlijk zijn de kinderen moe aan het worden van het steeds weer verplaatsen. Gelukkig hoeven we nu niet zoveel meer de komende week. We vliegen 15 febr vanaf hier naar Lima ipv dat we de bus pakken, die 24 uur zou duren.  Nu een paar dagen bijkomen, dan nog Machu Pichu en dan naar Patagonia.

Groeten van ons allemaal.

1. Ans van Helden:
    8 februari 2015
    Wat een belevenis weer, super, namen waar ik nog nooit
    van gehoord heb.
    Ik begrijp dat het soms veel inspanning vergt, maar je
    krijgt er ontspanning voor terug.
    Geniet ervan, ik geniet van jullie verslag,
  2. Lonneke:
    8 februari 2015
    super leuk verhaal weer,
    we wachten er iedere keer vol spanning op,
    en jullie zien er al gebruind uit!
    groetjes nicole
  3. Wilco:
    Hoi Peter,

Met die hoed op ben je net de Liempdse Indiana Jones :)
    Wat een avontuur! Ben benieuwd naar Patagonië en nog zuidelijker!!
  4. Femke:
    9 februari 2015
    Jullie maken er echt een avontuur van!
  5. Mieke:
    9 februari 2015
    Wow mensen toffe verhalen! ;-)
    Ik voel me net een oma die blij is dat het zaterdag is, omdat dan gelukkig weer een nieuwe Libelle op de deurmat ligt...
    M.a.w. Ik leef mee, soms vind ik het een bietje spannend maar vooral fantastisch! Kijk steeds weer uit naar jullie nieuwe avonturen!! X
  6. Thea en Leo van Nunen:
    9 februari 2015
    Weer 2 geweldige verhalen, waar wij ontzettend van kunnen genieten. Het zal zeker af en toe eens afzien zijn, maar ook dat hoort bij jullie onderneming. En hoe goed gepland, er zijn blijkbaar dus ook dingen die mooier voorgesteld worden, dan ze in werkelijkheid zijn. Jammer, maar ook weer leerzaam. Wij hopen dat jullie met alle kleine ongemakjes toch elke dag met een grote glimlach opstaan en van dit aparte leventje genieten. Op naar het volgende verhaal :).
    Groetjes van Thea en Leo
  7. Tikva:
    10 februari 2015
    Herkenbaar verhaal in Puno.. Ben benieuwd hoe jullie cusco gaan ervaren.
  8. Omaherst:
    11 februari 2015
    wat vind ik jullie geweldig.
    vooral de kinderen

Hallo jongens,oma genietvan jullie verhalen
    Trots op mijn klein en achterkleinkinderen.
    Ik geniet van jullie avonturen.
    Groetjes Oma.