Rio de Janeiro, 21-12-'14 t/m 28-12-'14 ..

29 december 2014 - Rio de Janeiro, Brazilië

Door: Java

Hier begint onze reis, in Rio de Janeiro. Jullie weten allemaal dat onze tas was kwijtgeraakt, gelukkig is ie weer boven water. Toen we in het appartement waren aangekomen zagen we meteen dat het aan de zee lag dat is wel fijn want dan hoef je niet zo ver te lopen in die hitte. Toen we de dag daarna naar het Christusbeeld op de Corcovadoberg gingen was ik echt sprakeloos, het beeld was nog groter dan dat ik  verwacht had.Java voor Christusbeeld Zo ging de week om. Een beetje in de zee zwemmen, relaxen, leren en de stad verkennen. Weten jullie eigenlijk wel hoeveel inwoners Rio heeft, wel 7 miljoen inwoners!!!!!!! Dat is toch veel, bijna de helft van Nederland. Als laatste zijn we naar een Favela geweest, dat is een hele arme wijk. Het zijn kleine vervallen huisjes,  gebouwd op bergen. Het is zo knap dat die mensen gewoon gelukkig zijn en zo goed mogelijk proberen te leven. Dit was de reis door Rio de Janeiro,  ik hoop dat jullie je vermaken met ons blog en ons volgende avontuur ook  weer meemaken, tot gauw xxxxx JAVA

Door: Martine

Rio de Janeiro, wat een bijzondere stad. Met het grootste stadsstrand ter wereld, het Christusbeeld, de Suikerbroodberg, de Favela's. We hebben met veel plezier onze eerste week hier doorgebracht, het was een ontspannen start. Een goede plek om in de reismodus te komen want lang reizen is toch iets anders dan gewoon met vakantie gaan.

Het is hier ongeveer 34 graden, maar doorgaans staat er een aangenaam briesje. Dit maakt het in de zon zijn verraderlijk, voordat je het in de gaten hebt zijn een aantal gezinsleden veranderd in kleurtje kreeft, ondanks smeren met factor 30 of meer. Het strand van Copabana is mooi schoon en enorm groot.copacabana beach Je ligt hier niet hutjemutje zoals in een willekeurige Nederlandse badplaats. Het is een wandelingetje van niks er naar toe, dus zijn we er dagelijks geweest. De zee is best onstuimig hier,  er staat regelmatig een rode vlag in verband met stroming, niet dat dat veel invloed op de strandgangers heeft maar toch. Ook zijn de golven hard en hoog, ze komen verrassend ver als je nietsvermoedend met al je spulletjes op het strand zit. Zo verdronk de telefoon van Peter bijna en da's toch niet echt de bedoeling in de eerste week. Ook had Java de reis  bijna hinkelend moeten voortzetten, maar gelukkig vonden we haar schoen nog terug op het strand!

Op dag twee zijn we naar de Corcovado gereden met een taxi. Nu gingen we ein-de-lijk het Christusbeeld zien. Het was toch indrukwekkender dan ik had gedacht en wordt niet voor niets een van de nieuwe wereldwonderen genoemd. Helaas verdween hij toen we er net waren, volledig in de wolken. Ons besluit om toch te blijven en te wachten werd beloond, de wolken verdwenen eventjes en Christus liet zich weer zien.

Natuurlijk doen we hier ook de gewone dingen zoals thuis, boodschappen doen bijvoorbeeld. Dat is een tijdrovend klusje, zeker in de aanloop naar de feestdagen, maar tijd hebben we nu in overvloed, dus, just go with the flow... Mensen hebben hier gewoonweg minder haast. Een half uur in de rij staan bij de "snelkassa" is hier schijnbaar normaal (er stonden maar 4 mensen voor ons!) en Java heeft kennisgemaakt met de eerste kakkerlak die over haar voet rende. De overige verswaren heb ik toen maar bij onze, inmiddels, vertrouwde en schone buurtsuper gehaald...

Op eerste kerstdag zijn we gaan kijken bij de grootste kerstboom ter wereld. Al sinds de jaren negentig plaatsen ze elk jaar, een paar weken voor kerst, in de lagune een stalen constructie in de vorm van een kerstboom. Um Feliz Natal de Luz! Kerst in Rio met grootste kerstboom ter wereld (85 meter hoog)Versiert met ledverlichting, die  telkens verandert van kleur en patroon krijg je een fantastisch schouwspel. Een boom van 85 meter hoog!! Moeilijk voor te stellen maar deze plek bij zonsondergang met het Christusbeeld op de achtergrond is toch wel speciaal.

Ook zijn we met de metro naar de dierentuin gegaan, daar zouden we wel eens even Blue en Jewel uit de film Rio op gaan zoeken. We hebben veel dieren gezien, maar geen daarvan was een blauwe ara! Wel zagen we een paar olifanten en andere zaken die al jaren over de datum waren. Maar goed kinderen vinden treinen en metro's altijd leuk dus alleen al de reis er naar toe was leuk om te doen. Het plan om daarna een kunstenaarswijk te bezoeken met een schijnbaar heel beroemde trap, hebben we maar geschrapt van ons lijstje. Het is gewoonweg te warm om de hele dag van hot naar her te rennen met drie kinderen.

Als laatste hebben we een Favela (eigenlijk een Braziliaanse sloppenwijk) bezocht, Santa Marta. Dit is de Favela waar Michael Jackson de clip voor " They don't really care about us" deels heeft opgenomen. Het was heel bijzonder om in echt te zien hoe de mensen hier leven in een stukje Niemandsland, waar je eigenlijk kan spreken van een soort stad in een stad, maar dan eentje waarin iedereen elkaar kent en voor elkaar zorgt. Favela tour En dus ondanks alles, een betrekkelijk gelukkig leven lijkt te hebben. We hopen onze kinderen dit soort zaken ook wat beter bij te brengen deze reis. Ze zijn nog jong maar toch zullen dit toch leermomenten zijn die ze in Nederland niet kunnen krijgen. Ons Favela bezoek was een waardige afsluiting voor een mooie eerste week.

De laatste dag bestond uit wat rondlummelen in ons appartement. In de middag vliegen we om 17.30 via Curitiba naar Foz de Iguazu om de watervallen te gaan bekijken. De kinderen vermaken zich prima met hun ipods en wij komen erachter dat pakken voor 5 personen 10x zo lang duurt als alleen voor jezelf.....

Om 23.45 waren we geland en om half een lag iedereen uitgeput te slapen in onze 5 persoonskamer in Foz de Iguazu.

Pluspunten eerste week:

Christusbeeld

Copacabana strand

Mensen in Rio zijn enorm behulpzaam en open

Favela bezoek

Kinderen willen graag huiswerk maken (ongelooflijk maar waar, ze vragen er zelf iedere keer om)

Kinderen passen zich zeer makkelijk aan, zijn gewend om te reizen en dat zien we

We zijn boven Brazilie geeindigt op het WK en dat zullen ze weten, anders leg ik ze dat wel even uit in mijn beste Portugees/Spaans/Engels of Liemps (ze kunnen het hebben zoals ze willen)

Minpunten eerste week:

Toch wel erg warm na een paar dagen

Koffer kwijt voor een dag

Nolan al 6 dagen verkouden, keelpijn

Vliegreis 14 uur is wel tamelijk lang voor kinderen

In de winkels gaat alles ENORM traag.

Brazilianen spreken nauwelijks Engels en/of Spaans dit maakt het reizen wel moeilijker.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Juf Annemiek:
    29 december 2014
    Wat leuk om weer over jullie te lezen. Leuk ook dat Java haar eigen verslag heeft gemaakt. Was ze zelf niet zo onder de indruk van de kakkerlak? Die kwam niet in haar verslag terug... Veel plezier daar nog!
  2. Tracy:
    30 december 2014
    wat een leuk verslag weer! ik verheug me nu alweer op het volgende. veel plezier nog! gr tracy
  3. Hans, Angela & Nikki:
    30 december 2014
    Leuk om te lezen dat de 1e week goed is gegaan! Have Fun!!
  4. Daniëlle:
    30 december 2014
    Super leuk om jullie verhalen te lezen en zo jullie avonturen mee te beleven. Ik kijk nu alweer uit naar jullie volgende verslag. Veel plezier!
  5. Mieke:
    30 december 2014
    ..... Paar traantjes weggepinkt... Ben trots op jullie...
    Klachtjes Nolan, ik zou het 'n 'Eiffeltorenklets' noemen, maar ja... ;-) X
  6. Wilco:
    30 december 2014
    Door jullie reisverslag geniet ik lekker mee! Kijk uit naar de volgende en die mooie foto's. Groet w
  7. Theo,Marita,Guus en Jip:
    30 december 2014
    Ohhh wat heerlijk om jullie te zien lopen in een zomerse outfit,hier zijn we sneeuwpoppen aan het maken en aan het sleeen vanaf de hoge bergen bij de snelweg!! Wat een uiterste.....
    Alweer een week voorbij!!.....geniet van alles wat jullie zien...dan doen wij dat ook! Liefs van ons..xx
  8. Marcia:
    Hallo,

Java, wat een mooi verhaal heb jij geschreven!
    Veel plezier vanavond...hoeveel tijdsverschil hebben jullie nu met ons? Vieren jullie nieuwjaar eerder of later?
    Veel plezier in ieder geval!!

x
    Marcia
  9. Peter en altine:
    31 december 2014
    fijne jaarwisseling..waar je ook bent!
  10. Omaherst:
    31 december 2014
    Fijne jaarwisseling en een hele fijne vacantie.
    Geniet ervan .Knuffel voor jullie 5 van oude Oma Herst
  11. Juf Nina:
    6 januari 2015
    Lieve Java, hoi hoi hoi!
    Leuk al die reisverhalen. We wilden dat het hier ook zo lekker warm was. Wij hebben hier sneeuw of regen. En het is hier heel koud. We missen je heel erg. We hebben nu nieuwe groepjes, helaas zonder jou. Knap dat je ook zo hard werkt!
    Gelukkig nieuwjaar! En nog veel plezier op je reis!

Groetjes,
    Ilse, Lars, Tijn, Marieke, Tom, Fine, Wies, Pien, Lotte, Kacper, Ellen, Thijn, Myrthe, Bastian, Noor, Isabel, Freek, Sebas, Rixt, Lenne, Marijn en juf Maaike, meester Harry en juf Nina