Verzekeringen

16 oktober 2014 - Liempde, Nederland

Tijdens een reis van 8 acht maanden zijn er veel zaken die je moet regelen. Verzekeringen is er daar een van. Als je langer weg blijft kunnen er veranderingen noodzakelijk in zijn wb je zorgverzekering of je reis verzekering.

Voor ons, met name omdat wij Martine en de 3 kinderen uit de gemeentelijke basisadministratie gaan schrijven. Peter blijft ingeschreven staan op het huidige woonadres.

Wat betreft de zorgverzekering is het zo, dat als je minder dan 12 maanden naar het buitenland gaat voor vakantie, je verplicht bent om hier een basis verzekering te hebben. Bij CZ (onze zorgverzekeraar) hebben we de vraag gesteld of het mogelijk was om ons toch uit te schrijven. Zij gaven echter duidelijk aan dat dit niet kon omdat we, als we een reis maakten, we verzekert moesten blijven. Dit gold ook voor Martine en de kinderen die niet meer in de gemeente ingeschreven stonden. Eigenlijk een prima antwoord voor ons want zoals jullie weten, zijn kinderen gratis meeverzekert op de polis van de ouders. We hoeven dus geen dure reisverzekering af te sluiten van ISIS, die zou dan voor 5 personen zijn. Wat we alleen nog moeten doen is het eigen risico zo hoog mogelijk maken want normaal gesproken gebruiken wij deze zorgverzekering niet in de landen waar wij reizen. Bij terugkomst zijn we dan ook gelijk verzekert en zelfs bij repatriëring naar Nederland is alles hier goed gedekt.

Een ander aandachtspunt is: zorg het jaar voordat je op wereldreis gaat voor een goede aanvullende verzekering. Met name is het interessant om alle vaccinaties en malaria medicijnen vergoed te krijgen. Pak een verzekering die ook minder bekende vaccinaties dekt, bv japanse encefalitis. Wij zijn van mening dat je niet goed genoeg gevaccineerd kunt zijn. Met name met kinderen willen wij geen risico lopen. We hebben vaccinatie voor Hepatitis A en B, gele koorts, buiktyfus, DTP, en de kinderen krijgen nog 3 rabiës vaccinaties. Thuisvaccinatie heeft deze gezet en dit ging prima.

Als je lang op reis gaat met kinderen heb je maar 2 mogelijke verzekeringen waar je uit kunt kiezen. FBTO en Ohra. De tweede hadden we en de eerste hebben we. Vorig jaar hebben wij een doorlopende reisverzekering afgesloten bij Ohra. Wij dachten dat dit geen probleem zou geven. Echter Ohra heeft in haar polisvoorwaarden staan dat je in de gemeentelijke basisadministratie moet zijn ingeschreven. Wij zijn dit straks niet meer. Dan ga je bellen, mailen, situatie uitleggen maar hun antwoord blijft negatief. Zelfs het feit dat de polishouder in Nederland ingeschreven blijft staan is niet voldoende voor Ohra om de hele familie te dekken. FBTO is een stuk relaxter in deze. Bij het afsluiten van de polis geven ze duidelijk aan dat het geen probleem is om niet in nederland ingeschreven te staan zolang de hoofdverzekerde dit maar wel is. We hebben van alle antwoorden keurig emails ter bevestiging gehad, je weet nooit waar die nog eens goed voor zijn. Let wel op dat je je reisverzekering afsluit voor je je tickets boekt. Met name wat betreft annulering. Je moet deze afsluiten voordat je je tickets koopt of een paar weken erna geloof ik. Voor 23 euro per maand ben je dan volledig gedekt met 5 personen. Dit scheelt je honderden euro's op andere verzekeringen.

Onze andere verzekeringen (inboedel, onroerend goed, etc)konden allemaal gewoon doorlopen omdat Peter in Nederland ingeschreven bleef staan en de polissen op zijn naam staan. Auto verzekeringen worden natuurlijk gestaakt.