Vietnam deel 1

17 juni 2015 - Hoi An, Vietnam

Vietnam

Na een kort vluchtje van Hong Kong naar Hanoi zijn we in Vietnam. We waren totaal DSCN6415vergeten visums te regelen voor Vietnam. Ik dacht dat we niets nodig hadden voor dit land behalve een paar pasfoto’s en 45 dollar p.p. Echter je hebt hier ook een uitnodigingsbrief nodig van de Vietnamese ambassade. Hier kwamen we vrijdagavond in Taiwan pas achter. Stom, stom, stom. Dinsdagochtend vliegen we naar Hanoi dus we hebben niet veel tijd. Zeker omdat het in Nederland 6 uur vroeger is. Echter met een spoedprocedure en wat extra euro’s kregen we maandagavond 20.00 in Hong Kong toch nog onze uitnodigingsbrieven doorgemaild vanuit Nederland. Even uitprinten in het hotel en alles is geregeld. Gelukkig. Je komt het vliegtuig niet in als je deze zaken niet op orde hebt. Zonder zo’n brief krijg je geen visum en zonder visum moet de luchtvaartmaatschappij je weer mee terug nemen!!! Na wat onderhandelen op het vliegveld lukt het ons om via via bij een mannetje in de auto te komen, dat ons voor een spotprijsje naar Hanoi centrum brengt. We hebben er nog steeds geen idee van waar hij vandaan kwam en of het allemaal wel legaal was maar dat kan ons niets schelen. Wij zijn in Hanoi.

En wat een verschil hier met Noordoost-Azië. Een grote kluwen brommers kruipt door de veel te nauwe straatjes. Alles staat vol geparkeerd met deze tweewielers, de straat DSCN6450de stoep en overal waar maar een m2 ruimte is. Daar tussen in staan mensen nog eten te verkopen rijden nog wat taxi’s en fietsen. Heerlijk, dit is Azië ten voeten uit. Daarbij is het prijspeil hier ook een stuk interessanter voor ons. Reken op 40 euro per dag voor 5 personen in een redelijk hotel inclusief ontbijt. Nou, daar doen we het voor.

Wat nog het meeste wennen is is de temperatuur. Het is hier de hele dag 35 graden in de schaduw wat neerkomt op ruim 40 graden in de stad. We komen in het begin bijna niet vooruit. Het enige wat we willen is terug naar het hotel en onder de airconditioning.

Toch wandelen we een rondje rond een mooi meertje waar we een tempel bezoeken die op een eilandje ligt. Tijdens de wandeling (nou tijdens een van de vele rustpauzes waar we half knock-out op een bankje zitten te puffen) wordt ik nog geïnterviewd door een paar Vietnamese dames, ja die moeten ook hun Engels oefenen en wie ben ik om daar niet aan bij te dragen!

DSCN6464We denken dat we de volgende dag al redelijk geacclimatiseerd zijn, echter hiervan is nog niet veel sprake. We bezoeken het Mausoleum van Ho Chi Min. Hij ligt opgebaard in een granieten gebouw midden in de stad. Om hierbij te komen moeten we wel door de hete zon een stukje lopen. Nou, echt bijna van m’n graat gegaan voor ik binnen in de airco kon gaan staan.

Gelijk door naar het treinstation om kaartjes te kopen voor onze treinreis over 3 dagen. Beter in Vietnam om dat een paar dagen van te voren te doen, zeker omdat we met 3 kinderen reizen en het wel makkelijk is als we bij elkaar zitten.

In de avond nog naar the Waterpuppets show, iets wat de kinderen geweldig vonden maar waar wij meer genoten van de airco!!

Onze volgende stop is Tam Koc. Hier ligt karstgebergte tussen de rijstvelden waar je met een bootje doorheen vaart. We dachten dat we alleen bus tickets geboekt hadden maar schijnbaar waren er te weinig mensen voor de bus en worden we zonder bij te DSCN6548betalen aan een toergroep toegevoegd. Niet slecht, onderweg bezoeken we nog een paar tempels. Echter deze bezoeken zijn niet echt relaxed. Je loopt in 37 graden met een hete fohn op je kop door de tempels. Dit blijft niet lang leuk, m.n. niet voor de kids. Dus zoveel mogelijk schaduw opzoekend lukt het ons toch om de gids te blijven volgen. Nog een keer leren we dat wij niet geschikt zijn voor dit soort toertjes. Allemaal achter een gids aan die een hoop uitlegt over de geschiedenis van iets is niets voor onze kinderen en ook niets voor ons.

DSCN6553Rond een uur stopt de bus in de middel of nowhere. Na wat heen en weer bellen komt er iemand op een brommertje aanscheuren. Deze gast blijkt de manager van ons volgende verblijf te zijn. Hij racet al snel weer weg om even een taxi voor ons op te halen. Wij allemaal in de taxi, alleen Loris mag op de brommer mee, iets waar niet “iedereen” het mee eens is….. We rijden 20 minuten dwars door de rijstvelden achter het brommertje aan. De chauffeur zuchtend omdat z’n hele taxi rond butst over de keien.

Maar het resultaat is adembenemend. Vijf bungalowtjes aan het meer tussen het DSCN6567karstgebergte. Echt een fantastische omgeving. De bungalowtjes zijn zeer basic, maar dat is iets waar wij van houden. En we zijn de enige hier. Fantastisch. De boys hebben al gelijk een vishengel gevonden waar ze zich uren mee kunnen vermaken. Later in de middag ga ik nog met ze varen in een oud bootje op het meer. Eten doen we maar hier want het volgende restaurant is denk ik 20 minuten rijden op een scooter. Iedereen kan ondertussen vlugger met stokjes eten dan met een vork, wel maf want hier leggen ze er gewoon bestek naast maar iedereen pakt gelijk z’n stokjes.

De omgeving hier verkennen we weer per fiets, ons favoriete vervoersmiddel. Het lijkt DSCN6642wel of het zelfs koeler is op de fiets dan stilzitten of wandelen. We fietsen door wat leuke dorpjes en komen uiteindelijk terrecht op een terrasje in Nihm Bihn waar we de DSCN6622noodzakelijke kokosnoten weer even burgemeester maken. Verder is het hier ook gewoon relaxen. Lekker op het terrasje van onze bungalow zitten en wat over het meer staren.

Er is er een jarig hoera, hoera en dat is Nolan. Ja vandaag wordt Nolan 9 jaar. Hij kijkt er al een week naar uit. Loris is ieder jaar DSCN6666jarig als we op vakantie zijn en dit jaar is hij ook aan de beurt. Op wat voor een plek. Hij zal zich dit nog lang herinneren. Omdat hij ondertussen totaal verslaafd is aan alles wat met vliegtuigen te maken heeft krijgt hij natuurlijk een vliegtuigje.

DSCN6700Na alle feestvreugde gaan we naar Tam Coc. Hier wordt echt niets teveel over gezegd. Prachtige boottrip van 2 uurtjes met een klein bootje. Raar dat ze niet met hun handen roeien maar met hun voeten. Ziet er vreemd uit maar gaat toch wel zeer makkelijk zo te zien.

De nacht brengen we door in de trein van Nihn Bihn naar Hue. In totaal 16 uurtjes treinen in een slaaptrein.

Door Nolan:

Het al heel laat rond 23:00 denk ik. Maar toch zijn we op om de trein te pakken. Even DSCN6743I-podten. En dan zijn er ook nog twee Nederlanders. En is de trein er denken we, maar dat is niet zo. De volgende. Dan is hij er en stappen we in. We hebben wagon negen. Pappa heeft een bed naast ons want het zij twee stapelbedden. Hij had niet zo goed geslapen (een beetje raar ik heb namelijk heel goed geslapen). Pappa besteld DSCN6749even koffie dat kan namelijk ook in de trein. Nog 3 uur en we zijn er. Dan stopt de trein en zijn we er. Poepoe heet zeg nu naar ons hotel. We namen de taxi, nog even zeuren omdat pappa met de meter wil en de chauffeur niet. (ach ja normaal hier). Dan zijn we er en worden mooi ontvangen met lekker sap en fruit. Mmmmmmmm. Dan zien we het zwembad en willen meteen zwemmen. Mag niet van pappa. Wawawawawaaaaaa. Maar mijn buik ramelt, wel even eten. Leuk restaurant hoor! En Loris en ik zien meteen Kapla! VETCOOL!!!!!!! Einde goetjes nolan.

Hoewel eigenlijk niet mogelijk, is het in Hue nog warmer dan waar we vandaan kwamen. Gelukkig hebben we eindelijk weer eens een keertje een zwembadje bij ons DSCN6751hotel. De kinderen kunnen er niet meer uit, en het idee van het bezoeken van de Citadel een soort keizerlijke stad wordt op aanraden van 3 fanatieke zwemmers verschoven naar morgen. Ze zwemmen van 13.00 tot 19.00. Zo de schade is weer even hersteld wat betreft zwemtijd.

De Citadel van Hue is een soort keizerlijke stad, ommuurd DSCN6765zoals vroeger de gewoonte was. Binnen deze stadsmurenDSCN6791 staan vele tempels, een theater, mooie tuinen en andere gebouwen. We vermaken ons 2 uurtjes hier maar zijn toch weer blij als we weer kopje onder kunnen in het zwembad.

1. Marco:
    17 juni 2015
    Eer komt een heleboel bekends voorbij in jullie verhaal ;-)
    Prachtig land !!!!!
    Fijne reis verder, groet Marco.
  2. Ankie:
    17 juni 2015
    Wat een leuk verhaal, dat jullie de visa voor Vietnam vergeten waren, vervelend maar gelukkig nog op tijd binnen. Leuke foto's en zelfs nog n cadeautje voor de jarige! Moet wel een heel speciale verjaardag zijn geweest. Kijk al weer uit naar het vervolg! Groetjes
  3. Nelly Rini Raijmakers:
    20 juni 2015
    Hallo Martine Peter Java Nolan en Loris jullie doen het echt geweldig prachtig reisverslag weer en mooie foto,s
    Nolan nogmaals proficiat met je verjaardag in zo,n warm en mooi land dat zul je nooit meer vergeten.
    Geniet er nog maar van en gelukkig hebben jullie op tijd je visums gekregen tot nu toe gaat alles heelgoed echte wereld reizigers zijn jullie.
    Groetjes Nelly Rini